- This event has passed.
Esztergomi Fotográfiai Biennálé 2006 – fotópályázat
2006, January 5 @ 01:00 - 2006, March 27 @ 20:00 CET
FreeAz esztergomi Fotográfiai Biennálé ezúttal a természet szabad szemmel nem látható, csak segédeszközökkel, extra berendezésekkel láthatóvá tett világát szeretné bemutatni. A tudomány és művészet találkozásából létrejött alkotásokat
EFB. XV. Esztergomi Fotográfiai Biennálé 2006.
…VILÁGKÉPEK…
Az esztergomi Fotográfiai Biennálé ezúttal a természet szabad szemmel nem látható, csak segédeszközökkel, extra berendezésekkel láthatóvá tett világát szeretné bemutatni. A tudomány és művészet találkozásából létrejött alkotásokat
EFB. XV. Esztergomi Fotográfiai Biennálé 2006.
…VILÁGKÉPEK…
“Hasonlóak vagyunk a hajdani Anteuszhoz, akinek ereje ellankadt, valahányszor elszakadt anyjától, a Földtől, és megújult, mihelyst megérintette azt. A merőben kiagyalt művészet és tudomány vérszegény és gyökértelen marad és ismét a természettel való, erőt adó érintkezésre szorul. A természet világa marad meg közös alapnak mindnyájunk számára, még akkor is, ha az apáink által ismert világ szinte a felismerhetetlenségig megváltozott.””(Kepes György)
Az Esztergomi Bajor Ágost Művelődési Ház és Kulturmozgó az Esztergomi Vármúzeummal, a Budapest Galériával és a Magyar Fotográfiai Múzeummal közösen rendezi meg az Esztergomi Fotográfiai Biennálét.
Kiállításaink helyszínei:
- Esztergomi Vármúzeum Rondella Galériája, 2006. szeptember
- Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét, 2006 november
- Budapest Galéria Kiállítóháza, 2006.december
- Camera Soave (Olaszország) 2007. március
- Szófiai Magyar Intézet, 2007.nyara
- MediaWave, Győr, Xantus János Múzeum, 2007. május
- és Esztergom testvérvárosai 2007-2008.
- “Jubileumi Tárlat” 2006. Budapest Galéria, Szabadsajtó u.
Az esztergomi Fotográfiai Biennálé ezúttal a természet szabad szemmel nem látható, csak segédeszközökkel, extra berendezésekkel láthatóvá tett világát szeretné bemutatni. A tudomány és művészet találkozásából létrejött alkotásokat, mivel:
(“A MŰVÉSZET ÉS A TUDOMÁNY AZ ÉRTELEM RENDEZŐ TEVÉKENYSÉGE”) (Kepes György) Fél évszázada jelent meg Kepes György festőművész könyve, “A VILÁG ÚJ KÉPE a tudományban és a művészetben” címmel.
Szeretnénk mi is bemutatni a tudományos munkát (is) végző szakember fotográfusok művészeti szempontból is élvezhető, kitűnő képeit a hagyományos művészeti fotográfusok munkáival együtt. Kepes György az általa bemutatott képek elé ezt írta:
“Figyelemre méltó, hogy abban a megújulásban, amely az elmúlt ötszáz év tudományos kutatásának nagy teljesítményeit lehetővé tette, a nagy reneszánsz festőké, szobrászoké és építészeké volt a vezető szerep.
Masaccio, Alberti, Pollaiuolo, Leonardo és Dürer munkásságát éppúgy tekinthetjük a természeti világ szerkezetét vizsgáló rendszeres kutatómunkának, mint művészeti alkotótevékenységnek. A természet rendjének általuk teremtett konkrét, közvetíthető képe a tudomány és művészet fejlődése szempontjából egyaránt sorsdöntőnek bizonyult, ugyanolyan joggal nevezhető tudománynak, mint művészetnek”
Tehát az alábbi jellegű képeket várjuk pályázatunkra:
Mikroorganizmusok, növények és állatok szerveinek makrofotói, pl.
(halpikkely, madártoll stb. részletek), folyadékcseppek, -tinták keveredése, légifotók, kristályok, kőzetek, növények mikroszkopikus metszetei, elektrosztatikus, elektromágneses hullámok, rezgések, áramlások képei, feszültségdiagramok, migrációk, oszcilloszkóp-képek, frekvencia-átalakítások, ultrahang és röntgendifrakciós és sztroboszkópikus, valamint extra hosszú, illetve igen rövid expozícióval készült felvételek, tűz, láng, füst, párolgás, légi- és vízsodor, örvények. Kristálynövekedés, anyagfeszültségek, csillagászati és endoszkopikus felvételek a világ létező valóságából, valamint emberi alkotások, művek, “mini műszerek” fölnagyított részletei stb. stb.
Díjazásra EGYMILLIÓ forintot oszt szét a zsűri
- Balla András fotográfus (EFB)
- dr. Beke László művészettörténész
- Fábián László művészeti író
- Kardos Sándor operatőr, filmrendező
- Kincses Károly fotómuzeológus (MFM)
- Török Tamás művészettörténész (Budapest Galéria)
a képbírálat alkalmával 2006. április 3-án a Budapest Galéria Kiállítóházában.
Pályázati feltételek:
A pályázat nyilvános, azon bárki részt vehet.
A zsűri csak keretezett, kiállításra kész képeket fogad el! Nevezési lapot két példányban kérünk írni, egyiken legyen rögzítve a pályázati díj befizetését igazoló bizonylat, mely a katalógus ingyenes átvételére is jogosít! (Tehát a nevezési díj nem vész el!) Mind a nevezési lapokon, mind a képek hátoldalán és a katalógusba szánt anyagokon (dia, kópia, CD
stb.) legyen fölírva a képek címe, keletkezési dátuma, pontos mérete, technikája, ára, valamint a szerző közölni kívánt címe, elérhetősége (telefon, fax, e-mail, stb.) A pályázatra olyan képek küldhetők be, melyekkel szemben harmadik személy jogi követeléssel nem állhat elő.
A beadandó képek száma, mérete nem korlátozott.
A beadás és átvétel helye: Budapest Galéria Kiállítóháza, Budapest, III. ker. Lajos utca 158.
Ideje: 2006. március 27-28.
Nevezési díj: 3000,- (háromezer) forint, mely összeget csekken, vagy rózsaszín postautalványon (az Esztergomi Bajor Ágost Művelődési Ház és Kultúrmozgó címére) kérjük befizetni.
Csekk kérhető: Magyar Fotográfusok Háza, Magyar Fotóművészek Szövetsége, Magyar Fotográfiai Múzeum, Művelődési Ház, Esztergom.
Tájékoztatás: Budapest Galéria Kiállítóháza – Török Tamás, Veress Anna
tel.: 06-1-3886771 e-mail: bpgal@c3.hu
Bajor Ágost Művelődési Ház és Kultúrmozgó – Kollár Hilda tel.: 06-20
2056395 (2500 Esztergom, Bajcsy-Zs. út 4.)
tel/fax: 06-33-313 888 e-mail: bajoragost.muvhaz@axelero.hu
Az el nem fogadott képeket április 7-9. között kérjük elvinni, utána semmiféle felelősséget a képekért nem vállalunk.
A kiállított képek a Budapest Galériából a tárlat után elvihetők.
Aki Soavéban és Győrben is kiállítaná a képeit, kérjük, a nevezési lapon jelezze.
Esztergom, 2005. szeptember 1.
Eredményes, jó munkát kíván a Rendezőség!
Pályázatunkkal kapcsolatos, magyarul is megjelent tanulmányok:
Kepes György: A művészet és a tudomány morfológiája
- Szimmetria, arány, modulus
- Új tájakon
- A tárgyak nagyítása optikai úton
- Események tágítása és sűrítése az időben
- A szem érzékelési tartományának kiterjesztése
- A jelzések átalakítása
- Dolog, struktúra, minta, folyamat
- A fizikai, perceptuális, szimbolikus transzformáció
- Folyamatosság, ritmus, lépték
- Analógia, metafóra
- C.F.A. Pantin: Az élő szervezetek felépítése
- Kathleen Lonsdale: Művészet és krisztallográfia
- Paul Weidlinger: A forma a műszaki tervezésben
- Norbert Wiener: Tiszta formák a természet világában
- R.W. Gerard: Az élő szervezetek alakja és funkciója
- Heinz Werner: A fiziognómiai percepcióról
- Naum Gabo: Művészet és tudomány
- S.I.Hayakawa: A láthatatlan leigázása
- Bruno Rossi: A tudomány esztétikai motivációja
- Jean Arp: Transzformáció
- Richard J. Neutra: A belső és a külső táj
- Richard Wilbur: A költészet és a táj
- Fernand Léger: Az új tájkép
- Jean Helion: Jegyzetek
- S. Giedion: Szemléletünk kitágulása és az egyetemesség
- Walter Gropius: Új tájékozódás
- Charles Morris: Az ember és a kozmosz szimbólumai
Témánkhoz:
“A világot nem szabad a megértés határai közé beszorítani – miként az eddig az emberiség gyakorlata volt -, hanem a megértés korlátait kell kitágítani, hogy befogadhassuk a világnak a kutatása során feltáruló képét.” (Francis Bacon) (Parasceve, 4. Aforizma)
“A tudomány szélesebbre tárja az érzelmek ablakait. Vannak olyan nagyszerű és lélekemelő távlatok, amelyekhez egyedül a tudomány útja vezet el. A tudomány és az érzelmek szembeállítása többnyire félreértésen alapul.” – (J. Arthur Thomson) (The Outline of Science, IV.
kötet.)
“Így, mivel szerintem az igazi művészet éppoly szerves dolog, mint egy kankalin vagy egy tölgyfa, meggyőződésem, hogy a művészet világa, amelyről általában, mint a “tudomány körén kívül eső világról” szokás beszélni, nem kívül esik azon, hanem éppenhogy éltető ereje, lelke ennek a nagy anyagi burjánzásnak, akár a vallásnak a lelkiismeret.” (Frank Lloyd Wright) (The Art and Craft of The Machine The New Industrialism)
“Egyetlen virágszál titkát sem tudjuk felmérni, s ez szerintem nem is szükséges, csupán az, hogy a tudomány haladását a szépség szeretete, s az ismeretek pontosságát az érzelmek gyengédsége kísérje állandóan.”
(John Ruskin) (Modern Painters, III. köt.)
“A tudomány szélesebbre tárja az érzelmek ablakait. Vannak olyan nagyszerű és lélekemelő távlatok, amelyekhez egyedül a tudomány útja vezet el. A tudomány és az érzelmek szembeállítása többnyire félreértésen alapul.” – J. Arthur Thomson: The Outline of Science, IV.
kötet.
“A művészet maga az értelem, amelyet a lángelme felékesít, de amely magasabb törvények által meghatározott szükségszerű úton halad.” (E.
Delacroix naplója, 1849. Ápr. 17)