A Susan Pack magángyűjteményéből összeállított, 27 különböző művész 250 filmplakátját tartalmazó,
Az orosz avantgárd filmplakátjai
című könyv a Sztálin előtti idők kulturális katlanjába enged rövid bepillantást.
Ezekből, az 1920-as évek szovjet művészi szabadságának rövid időszakában született plakátokból mutatunk be néhányat:
Nyikolaj Prusakov, Pervij Kornet Streshnev című film plakátja, 1928
Az 1917-es forradalom politikailag, társadalmilag és művészileg is változást hozott az oroszok életébe. A művészetet az új állam jövőjét alakító, fontos erőnek tekintették. Az olyan szlogenek, mint a „Művészetet életté” vagy a „Művészetet technológiává” azt a közhiedelmet fejezték ki, hogy a művészet minden szinten képes átalakítani az életünket. |
Nyikolaj Prusakov és Grigorij Boriszov, a Puteshestvie na Mars című film plakátja, 1926
A poszterek gyakran szokatlan színezése és a kontrasztos tónusok alkalmazása mutatja a korábbi realizmustól való áttérést az elvontabb kompozíció és kifejezésforma felé. |
Szmoljakovszkij, a Konveier Smerti című film plakátja, 1933
A filmek narratív aspektusaiból ered a sok ijedt női arc mögött meghúzódó szorongás, valamint a korabeli reklámokban nem megszokott, gyakran nyílt szexualitás. |
ZIM, a Spartakiada című film plakátja, 1927
A poszterkompozíciók dinamizmusát és eredetiségét a léptékek egymás mellé helyezésével érték el. A Stenbergék munkásságára jellemző mozgás és szédülés érzés, valamint az ismétlések alkalmazása a filmekre emlékeztet. |
Mikhail Dlugach, a Yego Kariera című film plakátja, 1928
Az eltérő elemek ötvözése, mint például a fényképezés keverése a litográfiával, szembeállítja az egyik jelenet cselekményét a másik szereplőjével. A merész színekkel, drámai szögekkel és szemet gyönyörködtető tipográfiával teli megdöbbentő minták arról a kísérletező avantgárdról tanúskodnak, amely megelőzte a szovjet realizmus hivatalos művészeti doktrínává válását. |
Nyikolaj Prusakov, a Pyat Minut című film plakátja, 1929
A merész figuráktól az építészeti elemekig minden művészt saját, egyedi stílus és esztétikai ízlés jellemez. Összességükben viszont sikerült elkerülniük a Hollywoodra jellemző talmi csillogást és élesebb, feltűnőbb, kihívóbb műveket készítettek. |
Anton Lavinsky, a Miss Mend című film plakátja, 1927
A művészek ugyanazokkal az innovatív filmes technikákkal kísérleteztek, mint amiket az általuk reklámozott filmekben használtak, például az extrém közeli felvételekkel, szokatlan szögekkel és drámai arányokkal. |
Anatolij Belszkij, a Trubka Kommunard című film plakátja, 1929
Christopher W. Mount, a New York-i Modern Művészeti Múzeum kurátora írja az előszavában: „Az 1920-as évek viszonylag új művészeti formáját, a mozit is használták a társadalom befolyásolására, például, a narratív jellege miatt, propaganda tevékenységként, és ezt a kísérletezést az egész Szovjetunió területén támogatták. Így nem meglepő, hogy a kor legkiemelkedőbb művészei közül sokan filmreklámok és plakátok készítésében kamatoztatták tudásukat. |
Anatolij Belszkij, a Peter Vinograd magánélete című film plakátja, 1934
Az 1920-as évek közepétől az 1930-as évek elejéig tartó orosz avantgárd időszakának filmplakátjai nem hasonlítanak a máskor készült filmplakátokhoz. Bár a művészi szabadság időszaka a Szovjetunióban rövid volt, ezek az erőteljes, megdöbbentő képek továbbra is a valaha készült legragyogóbb és legötletesebb plakátok közé tartoznak. |
Anonymous, Ester iz Solema című film plakátja, 1929 |
Fotók: Taschen/Susan Pack gyűjtemény |
Az orosz avantgárd filmplakátjai /Film Posters of the Russian Avant-Garde/ című könyvet a Taschen adta ki és itt vásárolható meg: https://www.taschen.com
Forrás: The Guardian