2014. április 18-án nyílt meg Czigány Ákos kiállítása – A művészet fényei címmel, a Mai Manó Házban.
Helyszín:
Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház
1065 Budapest-Terézváros, Nagymez? utca 20.
Telefon: 473-2666
Időpont:
2014. április 18. ? május 18.
minden hétköznap 14-19 óra között, hétvégén 11-19 óra között.
CZIGÁNY Ákos
portfólió: http://photo.spavia.com
blog: http://exponto.spavia.com
BIO
2013 ? tagság, Magyar Fotóművészek Szövetsége
2009? tagság, Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója
1990?1995 egyetemi tanulmányok és diploma, ELTE Bölcsészettudományi Kar, Budapest 1972 szül. Budapest
—-
A Lucien Hervé és Rodolf Hervé-díjas (2010) alkotó 2007 óta folyamatosan készíti A művészet fénye című sorozatát, amelyben múzeumok, galériák, kiállítóterek mennyezeti világító-rendszereit mutatja meg tárgyilagos egyszerűséggel. A fénynek azt a meghatározó, mégis észrevétlen jelenlétét teszi képei tárgyává, amely a műveknek otthont adó terekben körbeveszi azokat, hozzájárul jelenlétükhöz, kiemeli, módosítja jelentésüket és a befogadás folyamatában is fontos szerepet játszik.
Czigány Ákos felfelé néz ebben a sorozatában is csakúgy, mint az Egek / Hommage á Hiroshi Sugimoto díjnyertes széria esetében is tette budapesti bérházak udvarából. Akkor ott a végtelen eget foglalta keretbe az épületek égre néző formáival.
A mostani tárlat esetében pedig zárt terekben irányítja figyelmét a Fent felé, a fényforrások sugározta fényről és térről készít képeket.
A fény alapvető jelenléte és nélkülözhetetlensége a művészetben egyértelmű. Kiemelve azonban ezt a tényt a tudott ismeretek közül és képekben újragondolva, más összefüggésekre is rávilágít. Felteszi a kérdést a fénynek, a térnek és a hely szellemének viszonyrendszeréről, a fény téralakító erejéről és a világítótestek, a lámpák csöndes ritmusában megjelenő, mindent átitató erejéről.
A 2012-ben Székesfehérváron bemutatott válogatást követően a mostani kiállítás három szempontból is egyedülálló. Egyrészt kiegészül a témára való rátalálás történetével, szövegével, egy művészkönyv formájában, másrészt magának a kiállításnak a terére vonatkozó képeket is tartalmaz, így a valós tér és az arról készült kép viszonyának kérdéskörét is vizsgálata tárgyává teszi. Harmadrészt pedig a sorozat Japánban készült képei közül is válogattunk és ezek most először láthatóak a közönség számára.
Így ez a mostani tárlat a széria születésének és alakulásának teljes folyamatát mutatja be.
Csizek Gabriella, a kiállítás kurátora