Közvetítettük: Megnyílt a XXX. Magyar Sajtófotó Kiállítás

0
192

A jubileumi alkalomból a Magyar Nemzeti Múzeumban 2011 legjobb képei mellett az utóbbi három évtized győztes fotóiból is rangos válogatást láthatnak az érdeklődők. A tárlat mától május 6-ig tekinthető meg. A belépés újságíró-igazolvánnyal ingyenes.

– A fotózás úttörői közül sokan magyarok voltak, munkáik megtalálhatók sok-sok múzeumban és fotótörténeti könyvben, de a ma fotósai is lépést tartanak elődeikkel. Hatalmas történetmesélő erejük mély benyomást tett rám. A magyar hírfotózás szíve maga a pályázat, amely harminc éve meghatározó tényezője a magyar fotóriporteri tevékenységnek… – idézte köszöntőjében Radu Sighetit, a Reuters romániai vezető fotóriporterét, az idei zsűri tagját Tóth Károly, a MÚOSZ elnöke a Magyar Nemzeti Múzeumban, március 23-án délután, a XXX. Magyar Sajtófotó Kiállítás megnyitó ünnepségén.

– A fotósok örök vágya, hogy megragadják a múló időt, hogy képeink a kor lenyomatai legyenek. Az elmúlt harminc évben sok olyan fotó készült, amely egy ilyen kiállítás-sorozat bátorítása nélkül nem születhetett volna meg. Ezek a képek a nemzet vizuális emlékezetének részeivé válnak, ezért vannak jó helyen itt – fogalmazott megnyitó beszédében . Hozzátéve, hogy a munkafeltételek egyre romlanak, a szorító hétköznapokkal szemben a megnyitó mégis ünnep maradt, az egyetlen nap, amikor a magyar fotósokat ünnepeljük. A Kossuth-díjas fotográfus említést tett a tárlat szervezési hátterét biztosító MÚOSZ szerepéről, és méltatta azokat a kollégáit, akik önkéntes, önzetlen munkát vállalva sokat dolgoztak a kiállítás fennmaradásért, közülük egyetlen nevet kiemelve: Szalay Zoltánét.

A Magyar Sajtófotó Pályázat és Kiállítás ötletgazdájának, aki néhány év kihagyással főszervezője volt az eseménynek, többen köszönetet mondtak a születésnap alkalmából. Parádi Judit, a Ringier Kiadó kommunikációs vezetője a hivatalos program keretében, fotóriporter az ünnepség zárásaként spontán, személyes hangvételű laudációban. Az ünnepelt a köszönetet viszonozva bejelentette: a szervezőmunkát harminc év után abbahagyja, és a stafétát átadja a fiataloknak.

Az R-Klubtól a Magyar Nemzeti Múzeumig

Az első Sajtófotó Kiállítást – a MÚOSZ éves sajtófotó-pályázainak hagyományát megújítva – 1982-ben, a Műegyetem R-Klubjában láthatta a nagyközönség.1983-tól a Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik leglátogatottabb eseménye lett, eleinte a BNV területén, aztán a Budapesti Kongresszusi Központban, később a Munkásmozgalmi Múzeumban, majd a Néprajzi Múzeumban a World Press Photo kiállítással, és egyéb kísérő kiállításokkal együtt.

A 90-es évek elejétől a Sajtófotó Kiállítás a MÚOSZ Fotóriporterek Szakosztálya és Magyar Fotóriporterek Társasága közös kiállítása, amelyet évről évre a két szervezet által kiírt Sajtófotó Pályázat előzött meg. (A Magyar Fotóriporterek Társaság 2009-es megszűnése óta a pályázatot a MÚOSZ Fotóriporterek Szakosztálya hirdeti meg.) A pályázatra beérkező képekből rangos szakmai zsűri választja ki a díjazott képeket, valamint a kiállításra kerülő alapanyagot.

2001-ben a Sajtófotó Kiállítás levált a World Press Photo kiállításról és a Magyar Nemzeti Múzeumban, önálló kiállításként mutatkozott be. A tárlat ezután visszatért a Néprajzi Múzeumba, majd tovább vándorolt a Művészetek Palotájába.

2007 óta a Budapesti Tavaszi Fesztivál programjaihoz csatlakozva – egy hosszú távú együttműködés keretében – a Magyar Nemzeti Múzeumban rendezik a Magyar Sajtófotó Kiállítást, ahol mindig az előző év eseményeiről, történéseiről készült fotókat láthatnak az érdeklődők.

A kiállítás bemutatkozott Moszkvában és 1991-ben Berlinben, ahol a Magyar Kulturális Napok keretében Göncz Árpád köztársasági elnök nyitotta meg. újságíró, a kiállítás kommunikációs vezetője a jubileumi megnyitó ünnepségen köszönetet mondott mindazoknak, akik az elmúlt évtizedben megnyitó beszédet mondtak, megemlítve Mádl Ferenc köztársasági elnök, Glatz Ferenc akadémikus, Ragályi Elemér operatőr, Koltay Lajos operatőr, Szabó István filmrendező, író, Gerő András történész, Kepes András televíziós szerkesztő, Esterházy Péter író, Spiró György író, Parti író és Csányi Vilmos író, etológus nevét.

Tarolt az Origo a XXX. Sajtófotó Pályázaton

A Sajtófotó Kiállítást közel tíz éve nyílt pályázat előzi meg, amelyre hivatásos fotóriporterek mellett amatőr fotósok is beküldhetik a képeiket. A pályaművek száma – a digitális fotózás rohamos elterjedésével – évről évre jelentősen emelkedett: 2011-ben 8848 pályamű elbírálása volt a zsűri feladata.

Közönségszavazás

A XXIX. Magyar Sajtófotó Kiállítás közönségszavazásának nyertese: (szabadúszó) Cseppvilág c. képe lett. A második legtöbb szavazatot , a Népszabadság fotóriportere Hőség című fotója kapta, a harmadik helyen , az Axel Springer fotóriporterének Életstílus c. képe végzett. A hagyományokat folytatva az idén is várják a szavazatokat a XXX. Magyar Sajtófotó Kiállítás (kivéve kísérő kiállítás) közönségdíjas képére Budapesten a Magyar Nemzeti Múzeumban, és a tárlat további állomásain, többek között Debrecenben a Kölcsey Művelődési Központban és Miskolcon a Miskolci Galériában.
A pályázatokat az utóbbi három évben már nemzetközi tagokkal kiegészült zsűri bírálta el. A munkában részt vett: Filip Horvat, aki korábban az AP horvátországi fotóriportere volt, Jan Sibik cseh fotográfus, Marián Pauer szlovák fotográfiatörténész, a Pozsonyi Jogi Egyetem média karának tanszékvezetője, Radu Sigheti, a Reuters romániai vezető fotóriportere, Sam Stewart fotóriporter, képszerkesztő, NPPA (USA), Thomas Szlukovenyi (Szlukovényi Tamás), kanadai állampolgár, World Press Photo díjas fotográfus, aki hat éven át töltötte be a Reuters „Global Picture News Editor” pozícióját és Tony Hicks, az AP európai és afrikai fotószerkesztője.

A XXX. Magyar Sajtófotó Pályázat 2011 abszolút nyertese , az Origo fotóriportere. Elnyerte a legkiemelkedőbb teljesítményért járó MÚOSZ Nagydíjat a West Balkán tragédia c. képsorozatáért; a legjobb emberközpontú dokumentarista fotográfiáért járó Nagydíjat A nagybányai Bejrút c. képriportjáért; a legjobb kollekcióért járó díjat. Az Elég volt! c. képe lett a Hír-eseményfotó kategória 1. helyezettje; a Tűz van babám c. képriportjáért a Művészet (sorozat) 2. díját kapta meg.

A Budapest Fotográfiai Ösztöndíjat , a Népszabadság fotóriportere nyerte el, a sajtófotó pályázaton való sikeres szereplése alapján (Arckeresés című képe a Bulvár, humor kategória 3. díját kapta) és a Moszkva-tér, Széll Kálmán-tér című szinopszisáért. A legjobb hírképért járó különdíjban , az MTI fotóriportere részesült a Felmentő ítélet című fotójáért. A Dávid és Góliát c. képriportjával elnyerte a Sport sorozat kategória megosztott második díját. A vidéken dolgozó, legjobb teljesítményt nyújtó fotóriporternek járó díjat, és az Emberábrázolás-portré egyedi kategória 1. díját Szemben c. fotójával Komka Péter, az MTI külső munkatársa kapta.

A 30 év alatti, legjobb teljesítményt nyújtó fotóriporternek járó elismerést , az Origo fotóriportere kapta, aki egyben elnyerte a Természet és tudomány sorozat 1. díját az Illegális aranyásók c. képriportjáért, az Emberábrázolás-portré sorozat kategória 2. díját az Átlagmagyar c. sorozatával és a Művészet sorozat 3. díját a Nyugdíjas Ki mit tud Hévízen c. riportjáért.