Foto Mozaik 156., 2011. április

0
82

Megjelenik március 31-én!

Magyar nyertes

Ha lement a nap
A fényképezés alapvető feltétele a megfelelő mennyiségű fény. Persze ha kevés van belőle, még nem jelenti feltétlenül, hogy el kell pakolni felszerelésünket. Összeállításunkban két ismert és elismert fotográfus mondja el véleményét és tapasztalatait az éjszakai fényképezésről.

Török György: Éjszakai felvételek
Nyugodt, jó kedélyű, társaságban űzhető fotóstílus jellemzi. Ez az érem egyik oldala. A másik oldalon pedig ott a riport izgalmas lehetősége. A képstabilizátorok és az egyre nagyobb fényérzékenységek (ISO) miatt bővültek az amatőrök lehetőségei az utóbbi időben. Nézzük át, hogyan lehet ezeket kihasználni!

Vajda János: Kevés fény mellett
A fényképezés térnyerése és fejlődése miatt már a 19. században az érdeklődés középpontjába került a képek rögzítésének módja kevés fény mellett. Azóta is az egyik legkalandosabb területnek számít ez a fotográfia területén.

Események naptára

A hónap reklámfotója – Benkő Sándor sorozata / Török György: Kifordított reklám?
A cikksorozat ismert magyar divat- és reklámfotográfusok munkáiból merít. Ki készítette a fotót, milyen céllal és hogyan készült el egy-egy jellegzetes felvétel?

Krivánszky Árpád: Kora tavasszal a természetben
Tavasszal a természetfotósnak már nagyon viszket a mutatóujja, amelyikkel az exponálógombon szokott matatni. A hóval és jéggel „tele van a hócipője”, s nagyon unja már a hideget. Márciustól már nemcsak világít, hanem melegít is a nap, érdemes útra kelni. A sokféle hazai tájtípus más-más gyönyörű fotóznivalóval kecsegtet.

Galéria

Wagner István: Álmom India / Juhász Balázs fényképalbuma és vándortárlata
Az év végén több mint kétszáz oldalas, exkluzív képeskönyv jelent meg Juhász Balázs fekete-fehér, valamint színes felvételeivel, illetve Leveles Zoltán hazai hindu szerzetes írásaival, Álmom India címmel. Amint a saját kiadású album szerzői hangsúlyozzák: ez nem útikönyv és nem tankönyv, hanem közös visszaemlékezés és rácsodálkozás két kultúra találkozására.

Mitől jó? / Szarka Klára sorozata
Fejtsük meg a jó fénykép titkát! Ezúttal a nagy cseh művész, Josef Sudek egyik csendéletét elemezzük. Sudek sorsa nem volt könnyű. Közismert, hogy fél karját még fiatalon elveszítette az első világháborúban, de ez nem gátolta meg abban, hogy páratlan fotográfusi életművet alkosson. Amikor hosszú évtizedeken át a náci megszállás, majd az állampárti rezsim miatt kimozdulni sem nagyon volt kedve prágai otthonából, akkor is megtalálta azt az alkotói terrénumot, amelyik szinte végtelen távlatokat nyitott előtte. A csendéletet.

Technika

Takács Szabolcs: Élesség határok nélkül
Egy kicsit talán túlzás ez a cím, de jól kifejezi a hiperfokális távolságot, amelyről a legtöbb fotós egyáltalán nem vagy alig hallott. Pedig ismerete érdekes és néha még hasznos is lehet.

Török György: Rendszervakuk körképe / Típusjellemzők
A megfelelő vaku kiválasztása nem mindig könnyű feladat. Különböző funkciókhoz különböző villanókat készítenek, ráadásul ezekből is többféle típust. A vakutípusok megismerésében és a választásban szeretnénk segíteni.

Fejér Zoltán György: Jegyzetlapok a fototechnika történetéből / A filmszalag évszázada
Az amerikai W. K. L. Dickson 1890-ben létrehozta a 35 mm-es filmet, mely végigfutott az egész 20. századon.

Digitális világ

128 Gb a Lexartól

Photoshop a telefonomon

Molnár Miklós: A 3D világa / Mit tud egy 3D-s eszköz?
A 3D lehetőségeivel egy új világ tárul a fotós vagy videós és a néző szemei elé. A téma iránti érdeklődésem évtizedekkel ezelőtt kezdődött és a technika fejlődésével folyamatosan nőtt. És közben elkészült jó néhány felvétel is…

Steiner Gábor: Kell-e a három nulla? / Nikon D7000 a Canon EOS 7D tükrében
Bár a Canon félprofi kamerája kicsit idősebb a D7000-nél, úgy gondoltuk, érdemes összevetni a két fényképezőgépet, mivel tudásuk alapján közeli rokonoknak mondhatók, annak ellenére, hogy a legjobban várt Nikon hetven-nyolcvanezer forinttal kevesebbe kerül a Canon kamerájánál.