Fotó Piac
Börze
Kedvezménykuponok
Terjesztő szaküzletek
Fókuszban
Útvonalrögzítés egyszerűen
Monitoros távkioldó
Török György: Kamerakörkép – A 4/3-os rendszer (1)
2000-ben a teljes méretű kisfilmes szenzor rentábilis gyártása komoly nehézségekkel küzdött. A szenzorgyártás technológiája a kisebb szenzorokat favorizálta. Lassan-lassan az APS-C szenzorméret vált szabvánnyá az 1996-os APS-C, APS-P és APS-H formátumok közül. Ennek az is oka volt, hogy a nagyobb fényképezőgépgyáraknak mind volt már filmes APS-SLR kamerája, amelyekhez több objektívet is kifejlesztettek.
Vajda János: Vágni, vagy nem vágni?
Ezt itt a nagy – szinte Shakespeare-i – kérdés a fotográfia köreiben, méghozzá sarkalatos és sok vitára is okot adó. Az érvek és az ellenérvek amennyire elfogadhatók, annyira visszautasíthatók is, annak viszonyában, hogy éppen melyik tábor érvel a másik felé. Lassan harminc éve, hogy a néhai és általam nagyra becsült Gink Károly ezzel a tanáccsal látott el fotós pályafutásom hajnalán: „Édes fiam, a fotográfus egyik legfontosabb eszköze az olló, és ha kell, használd a képen akár keresztben is!”
Események naptára
Fotóbörze Újpesten és Pécsen
A hónap reklámfotója / Benkő Sándor sorozata – Rátki János: Üveg-újrahasznosítás, illusztráció
A cikksorozat ismert magyar divat- és reklámfotográfusok munkáiból merít. A fotográfusról és céljáról, a felvételezés hogyanjáról. A következőkben Rátki János írja le az általa készített és kiválasztott fotó elkészítésének folyamatát.
Sulyok László: Tervezd meg! / 12+1 tipp a jó fotóhoz
Mini kamera nagy lehetőségekkel
Szujó Béla: Mintha makróznánk a tájat!
Ha már lefotóztuk a környék összes kiszáradt magányos fáját, repcétől sárgálló, dimbes-dombos dűlőjét, őszi színekben pompázó erdejét, és már az egyetlen védett növényritkaságunk is elnyílt, akkor se keseredjünk el: egy jó kis hajnali köd vagy sejtelmes ködfoltok a már unásig ismert helyszíneken is mindent a kedvünk szerint alakíthatnak.
Galéria
Mitől jó? / Szarka Klára sorozata
Fejtsük meg a jó fénykép titkát. Ezúttal Hemző Károly egyik különleges hangulatú budapesti fényképét elemezzük a jövő év januárjáig a Magyar Nemzeti Múzeumban látható Hemzőváros című kiállításából. A művész több tízezernyi felvételét – vintázs kópiák, negatívok, diapozitívek -, kameráit, objektívjeit, több mint öt évtizedet átfogó pályájának dokumentációját a Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának adományozta. A november 4-én nyíló kiállítás tisztelgés az adományozó előtt.
Wagner István: A mítosz színe és fonákja
Az erdélyi származású Mermelstein Márk Budapesten, Berlinben és New Yorkban dolgozva vált azzá a fotóriporterré, akit Martin Munkácsi (1896-1963) néven ismert meg a világ. Hamburg, Berlin, New York, San Francisco és Szentpétervár után most a budapesti Ludwig Múzeumban látható január 9-ig az a vándortárlat, amely a fotós hagyatéka meg az ullstein bild és az F. C. Gundlach alapítvány közreműködésével jött létre, az utóbbi vezetőjének rendezésében, a House of Photography – Deichtorhallen Hamburg részéről. A neves német divatfotós, gyűjtő és kurátor közlése szerint a magyar fővárosban bemutatott 282 képnek mintegy nyolcvan százaléka vintage levonat.
XVI. Alföldi Fotószalon, 2010
Szavazhatók a lovas fényképek
Technika
Steiner Gábor: Nem minden a jó fényképezőgép / Hasznos holmik
A fotós legfontosabb eszköze a fényképezőgép, de számos olyan apróság van, ami kényelmesebbé teszi a munkát, hogy a fotós csak a komponálásra figyelhessen. Ezekből mutatunk be néhányat, teljesen szubjektíven válogatva közülük.
Fejér Zoltán György: Jegyzetlapok a fotótechnika történetéből / Fotogram és dagerrotípia
A fotótechnika történetének ismerete minden fotós számára fontos, hiszen ha nem vagyunk tisztában azzal, honnan jöttünk, azt sem tudhatjuk, merre tartunk. Sorozatunk a teljesség igénye nélkül foglalja össze az elmúlt bő kétszáz év jelentősebb fotótechnikai lépcsőit, bízva abban, hogy a múlt technikai ismerete a mai kor fotográfusának is adhat ötleteket, támpontokat a fényképezéshez.
Sulyok László: Sötétíts fénnyel!
Lapunk hasábjain számos alkalommal foglalkoztunk már olyan témákkal, melyek a helyes megvilágítást taglalták, hol általánosan, hol részletesebben. Mindenki számára, aki egy kicsit is érdeklődik a fotózás művészete iránt, egyértelmű, hogy a kezébe fogott fényképezőgép a környezeti megvilágítás alapján rögzíti az objektív elé táruló látványt. S bár a félhomályban segíthet a vaku, a sötétben a hosszú expozíciós idő, általában a jól megvilágított témákat keressük. Most következő cikkünkben arra próbálunk rávilágítani (pontosabban: árnyékot vetni), hogy talán nem is mindig mindenhol van szükségünk fényre.
Mozaik
Wagner István: Fotómúzeum Firenzében
Az Alinari fivérek alapították Toscana „fővárosában” az egyik legfontosabb olasz fotográfiai vállalkozást, amely hamarosan világhírűvé nőtte ki magát. Róluk nevezték el Itália itteni országos fotómúzeumát – a Museo Nazionale Alinari della Fotografiát (röviden MNAF) -, Firenze városa pedig az intézmény rendelkezésére bocsátotta a Santa Maria Novella terén a tulajdonában lévő Leopoldine palotát. A reneszánsz műemléképület gondos restaurálás után most helyet biztosít a legigényesebb korszerű körülmények között a múzeum állandó gyűjteményének és időszaki tárlatainak éppúgy, mint tudományos kutatási, feldolgozási és állagmegőrzési avagy didaktikai tevékenységének.