- Pályázatok
- Kiállításról kiállításra
- Események naptára
- Fotó Piac
- Börze
- Kedvezménykuponok
- Terjesztő szaküzletek
Kiállítás
- Az év Természetfotósa 2003
A Magyar Természetfotósok Szövetsége (naturArt) 11. alkalommal írta ki népszerű pályázatát, amely mára már a legnagyobb részvételűnek, és díjazásúnak mondható Magyarországon. - World Press Photo 2002
A 2002. év eseményeit bemutató 46. World Press Photo pályázatra 118 országból 3913 fotóriporter küldte be anyagát. A kiállítás fotóit független nemzetközi zsűri értékelte, tagjai összesen 53 957 képből két hétig tartómérlegelés után, Amszterdamban válogatták ki az általuk legjobbaknak ítélt képeket. - Jung Zseni: A nő égi mása
Jung Zseni szabadúszófotóművészként reklám-, épület- és illusztrációs képeket készít. Kitüntetett műfaja a portré, műtermében politikusok, a hazai színházi élet jeles alakjai kerülnek lencsevégre. Művészi felvételein mestere a lírai tájképeknek, csendéleteknek, a legegyszerűbb témát is a maga sajátos, érzelemgazdag módján fényképezi. Munkáival a hazai és külföldi kiállítótermekben egyaránt figyelmet kelt. Legújabb albumában aktfelvételeivel, dúsan díszített kompozícióival ismerkedhetünk meg. - Fotótárlat
Kuriózum
- Sipos Zoltán-Sulyok László: Norvégia
Földrajzi elhelyezkedéséből adódóan a vikingek őshazáját sokan még ma is a fagy országának tekintik. Bár a lakosság száma északra haladva valóban csökken, az északi sarkkör és vidéke sem a pusztasággal egyenlő. A hegyek és fjordok országa hihetetlen kiterjedésű vadonokat, visszafogott halászfalvakat és egyedi állatvilágot rejt magában. Ott, ahol az őslakos lappok közül sokan még ma is nomád életet élnek, tavasztól nyár közepéig sosem nyugszik le a nap.
Fototechnika
- A jó kép / Fotózás városban
Korábbi számainkban a portré- és emberábrázolással foglalkoztunk. Reméljük, sikerült a kedves olvasó figyelemét felkelteni, s néhányan, talán már új szemléletmódban, meg is próbálkoztak e kétségkívül izgalmas témával, az emberrel. Logikusan következik a folytatás, hiszen portrézni nem csak műteremben vagy arborétumban lehet, a környezetbe illesztett ábrázolási módokról nem is beszélve. Az ember otthona a város, a város pedig önálló életet él. Akár egyetlen település is többfélét, attól függően, ismerősként, turistaként vagy profiként látogatunk-e oda. - Jobb lett így?
új cikksorozatot indítunk a “Mitől lehetne jobb?” cikkünk nyomán. Jó-rossz képek segítségével, ezek szembesítésével, a nem túl jól sikerült képek javításának módszerét, a módosítás eszközeit ismertetjük meg olvasóinkkal. - Eifert János: Az én oldalam / Aktfotográfia 7.
Előző számunkban az alakról és a színről mint a tárgyak, a test alakját meghatározó vizuális jelenségről beszéltünk. A valóság elemeinek észlelése azonban nemcsak a tónusnak és a színnek köszönhető, hanem a tér és idő szerkezetébe helyezett mozgásnak is. A művészetekben (az aktfotográfiában is) léteznek azonban olyan képzeletbeli mozgások, amelyek nem a valós időben és nem az érzékszerveinkkel ellenőrizhető térben zajlanak. A nagy kérdés az, hogy a képzeletünkben megszülető, “megfoghatatlan” álmainkat képesek vagyunk-e rögzíteni a nagyon is kézzelfogható eszközeinkkel. - Hogyan készült? / Hamarits Zsolt ékszerfotója
A reklámfotózás igazi technikai sport, ahol a műszaki ismeretek mellett éppoly fontos a – nem pusztán hangoztatott -kreativitás. E havi számunkban Hamarits Zsolt beszél egyik, több szempontból is tanulságos ékszerfotójáról. - Jesztl Jenő: Házilag – házilab / Fotolaboratórium otthon
Bármely fotográfiai kép (egy ‘fotó’) az exponálógomb lenyomásának pillanatában máris ‘ténylegesen” – tehát nem csupán az elképzeléseinkben – kialakul ugyan, de valójában szemmel még nem látható. Ezt a szaknyelven ‘látens’ vagyis ‘lappangó’ képet láthatóvákell tennünk, elő kell hívnunk, ki kell dolgoznunk. Ezt a munkát azért nevezzük ‘laborálásnak’, mert egy specifikusan felszerelt és teljesen elsötétíthető helyiség (a laboratórium) kell hozzá, amelyben vegyszerekkel is dolgozhatunk. - Molnár Miklós: 1. nyílt levél a 3D-ről
Képzelje, Kedves Olvasó, nemrég telefonon felhívott egy régi tanítványom, Szonja. Büszkén mesélte, hogy azóta a fotó területén babérokat is szerzett. Azt is megtudtam tőle, hogy a közelmúltban Franciaországban járt, és ekkor látott életében először kivetítve háromdimenziós (3D) képeket egy áruházban. Első látásra beleszeretett a 3D-be, olyannyira, hogy elhatározta, maga is fog készíteni térhatású felvételeket, már van is terve a hasznosítására.
Portré
- Képes portré / Bánkuti András
- Tehetséges fiatal / Mizik Marcell
Fotofelszerelés
- Teszt / Canon EOS 300D
íme egy újabb digitális tükörreflexes, legyintenek sokan, ha a Canon legújabb modelljéről hallanak. Van is ebben valami, hiszen a digitális fotográfia technológiája a filmes érában soha nem tapasztalt mértékben fejlődik – és teszi ezt immár évek óta. A Nikon a D2H-val, a Canon az EOS 300D-vel nyit egy új kategória felé: mint azt már megszoktuk, teljesen eltérő koncepciók alapján. De maradjunk a Canonnál, melynek új digitálisa, árfekvését és magyarországi bevezetésének idejét alapul véve, akár karácsonyi ajándéknak is tekinthető. Hiszen, ahogy már korábban is írtuk, a valaha bemutatott legkönnyebb és leginkább kompakt méretű digitális EOS ajánlott fogyasztói ára 334 ezer forint. - Teszt / Samsung Digimax 360 és V3
Tesztünket kezdjük a külsővel, hiszen egy üzlet kirakatában is ezzel találkozunk először. Mindkét gép aránylag kicsi, a Digimax 360-as hagyományos, míg a Digimax V3-as modern külsőt kapott. Ez utóbbi kisebb és zömökebb gép benyomását kelti. Hátulról a 360-as egyszerűen kezelhető, míg a V3-as egy komolyabb gépnek tűnik. - Hőskor / Nikon F3
Hőskor rovatunkat korábbi ígéretünkkel ellentétben (technikai okokból) nem a Canon, hanem a Nikon egyik legendájával kezdjük. Bízunk azonban abban, hogy az alábbi sorok is ébresztenek némi kíváncsiságot azon fotósokban, akik számára a fényképezés nem is annyira technika, mint inkább látásmód-, vagyis emberfüggő. - Teszt / Nikon CoolScan IV ED
Bár a digitális képrögzítés rendkívüli mértékben fejlődik, és egyre több felhasználó vált akár kompakt, akár profi digitálisra, a filmes gépek – és így a szkennerek is – napjainkban éppúgy reneszánszukat élik. Elsőként a Nikon termékkínálatából válogattunk, lássuk, mire is képes a jelenleg kapható legolcsóbb CoolScan, a IV ED.
újdonság
- Canon info / Folytatódik a PictBridge forradalom
A Canon legújabb, a közvetlen fotónyomtatást is támogató Bubble Jet nyomtatói - eNote Lite Notebook
Nem túlzás: felgyorsult világunk számos hatással van mindennapjainkra. Nem kell vállalatvezetőnek, de még csak üzletembernek sem lennünk ahhoz, hogy a civilizáció áldott vagy éppen áldatlan hatásait magunkon észleljük. Elég csak körülnéznünk az utcán, a tömegközlekedési eszközökön vagy éppen gyermekünk iskolájában, és láthatjuk a változást. A modernkor persze lehetőségeket is tartogat, melyeket – talán épp szokásainktól eltérő mivoltuk miatt – sokszor, sokan észre sem vesznek. - Három új digitális a HP-tól
A Hewlett-Packard otthoni felhasználókat, nagyvállalatokat, valamint kis- és középvállalkozásokat megcélzó kínálata az IT-infrastruktúra, a személyi számítástechnika, a hozzáférési eszközök, a globális szolgáltatások és a képalkotás-nyomtatás piacát fogja át. A fotográfia iránt érdeklődők leginkább mégis digitális fényképezőgépeiről és nyomtatóiról ismerhetik, előbbiek kínálata ismét három géppel gyarapodott. - Phase One H25
- Tűzpiros Olympus
- Dimage G400
Fotoelmélet
- Tillai Ernő: Képelemzés, értékelés / A fotográfia felületi tagolása
Ha már kézbe veszünk, vagy kiállításon közelről jobban megszemlélünk egy képet, automatikusan “beleéljük” magunkat a képi térbe. Az adott, tényleges térből kitekintünk – mint egy ablakon át – egy másik “világba”, melyet – a kétdimenziós síkábrázolás ellenére – egy valamikori másik “tér”gyanánt élünk át. Ez a folyamat azonban csak fokozatosan alakult ki bennünk a történelem folyamán mint “áttételes” szemléletmód. Alapélményként már sok ezer évvel ezelőtt a víztükörben megjelenő – fejtetőre állított -látvány, a csiszolt fémtükörben látható (háromdimenziós!) tükörkép, illetőleg a nap által falra vetített árnyékkép kétdimenziós “ábrája”szolgált. - Dr. Mann Judit: A felhasználás engedélyezése
A szerzői jogi törvény szerint a szerzőt – aki a művet létrehozta – megilleti a művel kapcsolatos minden felhasználási jog. Mi az hogy felhasználás? Minden olyan mód, amely által a mű a közönséggel találkozhat. Fotók esetében pl. lehet a képet többszörözni újságban, prospektusban vagy akár képeslapként, poszterként, vagy fotóalbumba foglalva, esetleg illusztrációként könyvben kiadva. Gondoljunk csak a naptárakban közzétett sok-sok képre, sőt, legutóbb egyik kedvenc természetfotós alkotóm képeit gyufaskatulyákon láttam viszont. Felhasználást jelent a fotók kiállítása, bármilyen sugárzása, képernyőn valómegjelenítése is, és így természetesen az internetre való feltöltés, számítógépes hálózaton való továbbítás is.
Beszámoló
- Genius a fotópiacon
A Genius gyártója, a KYE Systems Corp és magyarországi disztribúciós partnere a G. Network Kft. sikeres sajtókonferenciát tartott október 2-án. A családias hangulatútalálkozón a KYE-től érkezett vendégek – Gwen Kao értékesítési menedzser, Richard Chiou stratégiai termékmenedzser és Jocelyn Chen területi értékesítési menedzser először a Genius márka világsikereit, az értékesítés töretlen növekedését, majd a gyártótermékstratégiáját ismertették. - Magyarok sikere külföldön
- Sírtunk-nevettünk, szívünket melengettük
- észak-Magyarországi Fotóművészeti Szemle
Három megye fotósai, harminchárom éve működnek együtt annak érdekében, hogy közös tárlaton mutassák be a kortárs fotóművészet legújabb alkotásait. - IX. Alföldi Fotószalon
Szentesen november végéig tekinthető meg a IX. Alföldi Fotószalon, ahová 113 szerző 470 fotót küldött be. - 20 éves az egri Horváth Zsigmond Lajos Fotókör
- V. Monfodi
A Mozgáskorlátozottak V. Országos Fotó- és Színes Dia Pályázatára 44 szerzőtől 354 alkotás érkezett a Monfodi Alapítványhoz. - FIAP hírek
A Nemzetközi Fotóművészeti Szövetség (FIAP) igazgató tanácsának tagja, Riccardo Busi levélben értesítette a Magyar Fotóművészeti Alkotócsoportok Országos Szövetségét arról, hogy Magony Lászlót, a Monfodi Alapítvány elnökét, a Polaris Fotóklub vezetőjét EsFIAP címmel tünteti ki.