FotóMozaik 63 – 2003. július

0
113

Állandó rovatok

  • Pályázatok
  • Kiállításról kiállításra
  • Események naptára
  • Fotó Piac
  • Börze
  • Kedvezménykuponok
  • Terjesztő szaküzletek

Kuriózum

  • Interjú / “Nekünk azzal kell törődnünk, hogy ezek a képek megszülessenek / a Kötcse című könyvről
    Jól esik látni, hogy a mai magyar fotográfia területén vannak kezdeményezések, melyek több szempontból is példamutatóak, és a felvetett ötleten túl meg is valósulnak. Ilyen sikertörténet a 2001-ben, Tamási Gábor kezdeményezésére létrejött Dunaszekcső című kiállítás és fotóalbum, s ennek mintegy folytatása, a 2002-es év dokumentarista témája: Kötcse.
  • úti beszámoló / : Kasserian inkera?
    2001 januárjában 3 hetet töltöttem a Kelet-Afrika területén fekvő Tanzániában. Azon túl, hogy több mint 200 különböző bennszülött törzsnek – köztük a maszaiknak – ad otthont, és hogy határain belül terülnek el a legismertebb Nemzeti Parkok – Serengeti, Ngorongoro, Tarangeri stb. -, Tanzánia vonzerejét a méltóságteljes Kilimandzsáró jelenléte is fokozza.

Kiállítás

  • Fotótárlat
  • írók fürdőruhában
  • Officium – Izland tájain, 1997
  • Reflexinger
  • Hétköznapi csodák – Alsóörs
  • Infranézia
  • Ősfoglalkozási képek
  • Táncról Képre, Képről Táncra

A fotográfiában is vannak népszerű, divatos témák. Ha valamelyik közvélemény-kutatóintézet a politika helyett, mondjuk a fotográfiával kezdene foglalkozni, bizonyára készítene egy reprezentatív felmérést a divatos fotóstémákról (akt, természet, gyerek, kutya, utazás stb.) és azok megjelenítési színvonaláról (jó, rossz, gyenge, még elmegy, élvezhetetlen stb.). Az elemzések végeredményét megjelenítő grafikonon a divat és a színvonal görbéi nem mindig esnének egybe, ám a tánc bizonyára kivételt jelentene.

Fototechnika

  • Canon info
    Teljes kontroll – PowerShot G5
    A Canon termékkínálatában immár hivatalosan is szerepel a PowerShot G5. Bár az öt megapixeles digitális sokkal inkább illett volna a tavalyi Photokina hangulatához (ahol a G3 debütált), a G5 végső soron mégiscsak jelent volt Kölnben. Hiszen a PowerShot G5 nem más, mint az előd megnövelt teljesítmény esszenciája, fekete ruhába öltöztetve.
    Az öt megapixeles, 1/1,8″típusú CCD és a négyszeres optikai zoom egyúttal a konkurensek körét is meghatározta. A Canon digitálisa minden bizonnyal a Sony DSC-V1 és a nemrég bejelentett Nikon Coolpix 5400 típussal néz farkasszemet.
  • Fototechnika / Fotózás utazás közben II.
    A kompozíció
    A képek komponálásának nincsenek minden helyzetben alkalmazható, merev szabályai, a felvételek jórészt a fotós meglátásán múlnak. Ennek ellenére természetesen léteznek bizonyos kompozíciós elvek, melyeket festők, grafikusok és fotósok egyaránt figyelembe vesznek alkotásaik elkészítésekor. E szabályok minden témára érvényesek, így az utazás során készült képekre is.
  • íráskép / Vermes László: Informatika anno
  • Mitől lehetne jobb?
  • Hogyan készült? / Hász András fotográfiái 3/1.
    Gyöngyöző üvegek, csillogó ékszerek, fenséges gyümölcsök, jó adag kreativitás és persze professzionális technika. Egyszerűsítve ez a műtermi tárgyfotók világa, ahol a legtöbb esetben semmi nem az, aminek látszik. Egyszerűsítve, mert a hangulatos reklámfotóra pillantónéző talán nem is gondolja, mi rejtőzik a képek mögött. Nézzük!
  • : Fotolabor otthon…
    Aki ennek a sorozatnak rendszeres olvasója, annyit már biztosan tud, hogy a látens képet elő kell hívni, s így kell láthatóvá tenni. Az előhívóoldat egyes adalékanyagainak hatására indul be és egy meghatározott idő alatt teljesedik ki az a folyamat, amely az ezüstionokat fokozott mértékben fémezüstté redukálja.
    A házi kidolgozási eljárásoknak két csoportja van; a negatív-pozitív és a fordítós kidolgozás. (Természetesen mindkettőn belül elkülönül a fekete-fehér és a színes anyagok kidolgozása.)

Portré

  • Képes portré / Dr. Szász János
    1925-ben született. Aranydiplomás jogász, akit politikai okok miatt az ügyvédi pályától eltiltottak, ezért 1949-től a fényképezésből élt. építészeti szakfényképész, majd a Pécsi Fényszöv osztályvezetője volt.
    A alapító tagja. AFIAP és Hon. Golden Eye kitüntetés kiállítófotóművész.
    Nívódíjas könyve: Népművészetünk nyomában.
    A Pécsi Országos Diák Fotó Kiállítások alapítója.
    A életmű-díjasa, a tagja.
  • Tehetséges fiatal /
    Júliusi választottunk Nikolausz Marcell 29 éves, az ELTE TTK Mikrobiológiai Tanszékének tudományos ügyintézője.
    A fotózást autodidakta módon tanulta, középiskolás korában a természetfotózás érdekelte, hamar specializálódott a víz alatti élővilág fényképezésére. Rendszeresen publikál tudományos ismeretterjesztő lapokban és más magazinokban, eredményesen szerepel pályázatokon.
    Gépe egy Minolta Dynax 7000i, amelyet Ikelite vízhatlan tokban, Ikelite Ai kétéltű vakuval, Sigma objektívekkel használ. általában Fuji Sensia diafilmre készíti felvételeit.

Digitális világ

  • : Photoshop iskola / Mentés és fájlformátumok
    A képfeldolgozás és kiadványszerkesztés egyik fontos területe a munkánk eltárolása. De vajon milyen formátumban, milyen beállításokkal érdemes menteni?

Múltidéző

  • : Egy név – 1 kép / Akire még emlékeznünk illene
    Micsoda részrehajlás, skandalum, mondhatnák esetleg a magyar fotótörténetet jól ismerők, ez a Kincses személyi kultuszt csinál, még fotótörténet ürügyén is magát és családját népszerűsíti. Gondolhatnák akár így is, lelkük rajta, hiszen valóban Eszter lányom régen meghalt keresztanyjáról kívánok mostanság megemlékezni. Aki persze, természetesen nem ezért került bele a magyar fényképezés képzeletbeli nagykönyvébe. Apropó, miért írom le ilyen könnyedén, hogy képzeletbeli? A magyar fényképezés volt olyan jó, és talán van és lesz is, hogy megérdemeljen végre egy aranykönyvet, olyat, melybe valamennyi jelentős magyar, magyarnak született szerző korrekt életrajzzal, egy-két legjobb alkotásával bekerülne, a kezdetektől máig, mindenféle megkülönböztetés nélkül, csak értékszempontokat figyelmezve. Ezt az aranykönyvet aztán bárki, itthon és külföldön a könyvespolcán, az íróasztalán tarthatná, s amikor kell, a megfelelő betűnél felütve, valós, időtálló információkat találna az őt éppen foglalkoztató alkotóról.

Fotofelszerelés

  • Teszt / Kodak DCS Pro 14n
    Rögös volt az út a 14n számára, amíg 2002-es, photokinabeli bemutatása óta végre a szaküzletek polcaira került. Ha végiggondoljuk, akadt probléma elég. Késett a szállítás, és a gyártó tesztjei alapján a képminőséggel is akadtak problémák. Ráadásul a Kodaknak a nagyfokú érdeklődéssel is meg kellett küzdenie, hiszen egy mindössze ötezer dolláros, de 13,5 megapixeles digitális SLR igencsak felfűtötte a profik várakozását. Mindez persze magával hozta a reményt, talán ez lesz “A kamera” a Nikon F elkötelezettjei számára. Szerénységével a Kodak sem nyugtatta a kedélyeket: Minden bizonnyal az egyetlen kamera, amire szüksége lesz. S hogy valóban így van-e, alábbi cikkünkben ennek jártunk utána.
  • Teszt / Olympus Camedia C-50 Zoom
    Az Olympus Camedia C-50 Zoom első pillantásra egyszerűen kezelhető kompakt digitális fényképezőgépnek tűnik. Felbontása jó, hiszen 5 megapixelt eddig szinte csak profi tükörreflexes gépeknél kaptunk.
  • Teszt / Pentax Optio S
    A digitális fényképezőgépeknél már megszoktuk az egyre kisebb méreteket, így nem meglepő, hogy a Pentax “családi” digitális kisfényképezőgépe, az Optio S is csak éppen akkora, hogy ne vesszen el a tenyerünkben.
  • Teszt / Sigma AF 70-200 mm F2,8 EX IF HSM APO
    Az elmúlt hetek során több helyszínen is volt alkalmam kipróbálni tesztünk alanyát, egy Sigma 70-200 F2,8 HSM objektívet. Vázként egy Nikon F100-ast használtam, bízva, a gyors gép talán kihozza hibáit. Nos, az igazság az, még keressük.
  • Teszt / Velbon állványok
    A Velbon állványokat korábban nem forgalmazták Magyarországon, noha szerte a világon szinte mindenütt megtalálhatók, és szerepelnek az olyan nagyhírű üzletek termékkatalógusában is, mint amilyen a New-York-i B&H. Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy a hivatalos terjesztők száma mindössze 4-5 tucat.

újdonság

  • Nikon Coolpix 5400
    útlevél a kreativitáshoz
    A nem titkoltan a Coolpix 5000 sikereire építő Coolpix 5400 új lehetőségekkel és megnövelt teljesítménnyel bővíti a Nikon kompakt digitális fényképezőgépek körét.
  • Nixvue Vista HDO digitális album
    A Nixvue System digitális háttértár újdonsága, a Vista HDO (Hard Disk Option) előre installált merevlemez nélkül kerül forgalomba, így kapacitását egyéni igényeinek megfelelően minden esetben a vevő választhatja ki. A laptop típusú, 2,5″-es 9,5 mm-es IDE tárolók minimálisan 5-30 GB-osak, de akár e felett is elérhetők. Az installálás pedig csupán alapszintű számítógépes ismereteket igényel.
  • Creo Leaf Valeo 22 digitális hátfal
    A képalkotási eljárások és szoftverek egyik vezető gyártója, a Creo nemrégiben hivatalosan is bejelentette új, nagy teljesítményű digitális hátfalát. A közép- és nagyformátumúfényképezőgépekkel kompatibilis, műtermi és szabadtéri munkákra egyaránt alkalmas Leaf Valeo 22 lelke egy újonnan kifejlesztett 22 megapixeles CCD, mely 4056×5356 pixeles felbontást produkál 48×36 mm-es szenzorméretben.
  • CD-sokszorosító és nyomtató egyben
    A Bravo a világ első automatizált CD-sokszorosítórendszere, amely igazi újításokat hozott. Tökéletesen egyesíti az automatizált CD-sokszorosítást a 2400 dpi, nagy felbontású tintasugaras lemeznyomtatással – egy mindent magában foglaló, asztali egységben. Mindegy, hogy zenét, videót, adatot, szoftvert, képet vagy bármilyen más digitális információt sokszorosít, hamarosan észre fogja venni, hogy a Bravo megkönnyíti és felgyorsítja munkáját. Páratlan teljesítményt és sokoldalúságot kínál, mégpedig áttörést hozó áron.

Fotoelmélet

  • Jesztl Jenő: Közelfényképezés /Fényképezzünk közelről is…
    Bármilyen felvétel készítése során -viszonylag rövid időn belül – rendre el kell döntenünk és el kell végeznünk a következő tennivalókat:
    Elsődleges persze a választott vagy “adódó” téma meglátása. Ezt követi a képkivágás meghatározásának első lépése, nevezetesen el kell döntenünk, hogy közelebbről vagy távolabbról fogunk fényképezni. Ezt persze már a keresőben látottak alapján – a kompozíciós elképzeléseinknek megfelelően – kell elvégeznünk, miközben beállítjuk az élességet, figyelembe véve annak térbeli kiterjedését is (“mélységélesség”). Az éles képrajz térbeli kiterjedése a beállított rekesznyílás függvénye, ennek nagysága viszont – filmünk érzékenységének megfelelve -meghatározza az expozíció időtartamát.
  • : Képelemzés, értékelés / Mitől más ez a kép?
    “… Ezek a fenomenológiai összefüggések csak irányadók a megértésben az alkotói folyamat észlelési dimenzióinak átfogóbbá, lényegibbé tételéhez, a tárgy ontologikumának, eredendő létezésmódjának feltárásához…”
    (Bohár András)

Beszámoló

  • Művészet és Mesterség az ASA Fotóstúdióban
  • Védetté nyilvánították
  • Az képzései
  • 19. Sebesvíz Foto Workshop
  • Fényképészek lesznek
  • Az előző év termése
  • Az építészet szépsége
  • A hagyományok méltó folytatása
  • Mi történt a háza táján?
  • Magyar sikerek külföldön
  • Természetfotósok találkozója Lengyelországban
  • Könyvpremier
  • Kitüntetés
  • Hírek Erdélyből