hétfő, október 18, 2021
KezdőlaphírFoto Mozaik 146., 2010. június

Foto Mozaik 146., 2010. június

Fotó Piac

Börze

Kedvezménykuponok

Terjesztő szaküzletek

Fókuszban

Vajda János: Honnan „fúj” a fény
A fotográfus szerszáma a leképező eszközei, képet rögzítő vászna a film vagy a fényérzékelő lapka, festéke pedig a fény. Az összetett szó is ezt jelenti, fénnyel képezni (rajzolni, az idegen nyelvek szerint). Bármennyire is függ az első két eszköztől a kép minősége, hangulatát, érzelmi töltését a fény minősége, iránya és az általa képződött árnyékok határozzák meg. Fény és árnyék szimbiózisa a kép lényege, mert egyik sincs a másik nélkül.

Sulyok László: Árnyékok és csúcsfények kompenzálása
A fényképezés olyan tevékenység, amelyhez bár technikai eszközökre van szükség, a jó fotográfus korántsem ezek alárendeltje. Egy jó kép mesél, miközben megmutat. Ahhoz azonban, hogy mi magunk is mesélhessünk, tudnunk kell bánni a rendelkezésre álló eszközökkel. Hiszen még a legjobb történet is veszít értékéből, ha a megfogalmazás pongyola. Így van ez a fotográfiákkal is: pontos expozíció nélkül a vizuális élmény jelentős része odavész. A kiégett csúcsfényeket és a besült árnyékokat utólag már nem tudjuk megmenteni, de képszerkesztő szoftverekkel némi részlet még visszacsempészhető a képre. Alábbi cikkünkben ennek lehetőségeit boncolgatjuk.

Steiner Gábor: Fényesztétika / Hogyan használjuk ki fotóinknál a világítás adta lehetőségeket?
Bár a fény, ahogy azt az elnevezés is mutatja, a fényképezés legfontosabb alapeleme, mégsem állíthatjuk, hogy ha van fény, akkor a jó képek elkészítése garantált. A fénynek ugyanis rengeteg tulajdonsága van, amit a magunk – azaz fotóink – javára fordíthatunk, szabadban és műteremben egyaránt.

Pályázatok

Események naptára

A Foto Mozaik ajánlja / Kovács Gyula: Közel s távol: a Börzsöny
Fototurisztikai célpontként a Börzsönyt ajánlani rizikós célkitűzés. A fővárosiaknak biztosan nem ígér nagy heurisztikát, a Budapesttől távolabb élőknek meg semmivel sincs közelebb, mint egy jobban egzotizált színtér. Másfelől meg továbbra is az egyik legelzártabb hegyünk, és hát (havasokban egy ideje szegény) kis hazánkban ez drágakővé emeli. Mindenki számára akad olyan völgye, olyan arca, amit még nem látott.

Buzás Balázs: Fotózás melegben
A nyár az a szezon, amikor még az is előveszi a fényképezőgépet, aki egyébként nem szokott fotózni. A csodálatos napsütés, a vízpart, mind-mind fotózásra csábít, és – bármilyen furcsán hangzik is – talán a nagy napsütésben készül a legtöbb rossz amatőr kép. Viszont némi odafigyeléssel bárki készíthet szép képeket a nyaralás alkalmával.

Benkő Sándor: A fotóművészetről kicsit másképp
A híres fotográfus, Edward Steichen mondta 90. születésnapja alkalmával, 1969-ben: „Amikor a fotográfiának szenteltem az életem, az volt a kívánságom, hogy lássam, elismerik művészeti ágként. Ma erre a célra nem fogadnék egy árva fillérrel sem. A fotográfia feladata, hogy az embernek az emberről nyilatkozzon, és segítse az önmegismerésben.”

Török György: Party-wear szárazmalomban
A divat világában az egyes ruházati stílusok vagy „irányzatok” nemcsak a divattervezőkhöz kötődve osztályozhatók. A köznyelv is megkülönböztet alkalmi, utcai vagy éppen sportruházatot. Nem meglepő így, hogy a ruházat vagy divatcikk felhasználása szempontjából is ruhacsoportokat különböztetünk meg: casual-wear, swimm-wear, evening-wear, sports-wear, party-wear, street-wear, lingerie (underwear), jeans, leisure-and-pleasure stb. A stylistok és a divattervezők is specialistái egy-két területnek, ahol dolgoznak. Vonatkozik ugyanez a fotósokra is, mert az egyes ruhacsoportok néha merőben más foto- és világítástechnikai felszerelést igényelnek. Gondoljunk csak bele a sportruházat-estélyi ruha-alsónemű hármasába: vízpart, ellenfény, mobil vakuszett, teleobjektív – műszaki kamera, kastélybelső, enyhe nagylátószög és szalonvilágítás – műterem, általában egyszerű háttér és világítás.

Galéria

Wagner István: A Viennafair magyar fotográfusai
A bécsi Práter vásárcsarnokában május 6. és 9. között tartották a Viennafair idei kiadását. Az alapításától fogva kimondottan Közép- és Kelet-Európára koncentráló kortárs művészeti vásárnak kezdettől fogva rendszeres résztvevői a magyar galériák. Most húsz ország száztíz nemzetközi szereplője között hat hazai akadt, ezekből pedig kettő nevezett be fotóművészettel, és egy harmadik „házon kívül” mutatkozik be egészen június 2-ig.

Technika

Photokina

Sony Nex-5, Nex-3

Fejér Zoltán: Magyar találmányok, szabadalmak / Képkivágás-meghatározó
Bár írásaink a szabadalmakról szólnak, néhány jellegzetes dolgot a feltalálókról is elmondtunk már. A szabadalmi bejelentést tévők egy része olyan mérnök, aki átfogó ismeretekkel rendelkezik az adott szakterületről, és magától értetődő természetességgel áll elő új műszaki megoldásokkal. A képzeletbeli skála túlsó oldalán azok állnak, akiknek életükben egyszer eszébe jutott valamilyen épkézláb ötlet, és azt szeretnék szabadalmaztatni. Természetesen egy-egy szakterület jeles művelői – így például a fotográfusok – között számos olyat találhatunk, akik tudásban és lelkesedésben vetélkedhetnek akár a hivatásos feltalálókkal is. Talán nem túlzás, ha feléjük kitüntetett figyelemmel fordulunk. Különösen akkor indokolt ez a fokozott érdeklődés, ha a feltaláló a magyar fotótörténet által a klasszikusok közé sorolt alkotónak számít…

Török György: Hibrid lámpák – villanófény és folyamatos fény egyben
A modern digitális fotográfia amatőr szinten is igényli a vakufényt és a videolámpát. Ugyanakkor a professzionális képalkotásban is egyre nagyobb szerepet kapnak a hibrid lámpák. Ezekben a világítótestekben ugyanis egyszerre van meg a lehetősége a fotográfiának és a videográfiának. Miért jelent ez előnyt és mikor van erre szükségünk?

Portrésoknak, makrósoknak / Az Orbis vakufeltét
A fotográfia vajmi keveset ér megfelelő világítás nélkül. Természetes fényforrásunk azonban meglehetősen korlátozottan áll rendelkezésünkre, a mesterséges világítótestek pedig nagyon különbözőek is lehetnek mind teljesítményben, mind pedig tulajdonságaikban. Érthető tehát, hogy a fotográfiával egyidős a villanók fejlődése is.

Két állvány a Cullmanntól / Magnesit 532 C és 525 M
A Cullmann név nem ismeretlen Magyarországon. A német gyártó állványaival már évek óta jelen van a hazai piacon, és szinte minden kategóriában kínál stabil megoldásokat. A most letesztelt két állványt elsősorban haladó amatőröknek és profiknak javasoljuk.

Mozaik

Markovics Ferenc: RögzítőSHOW

NoGun
A szerző 2003, a FotoKlikk.hu megalakítása óta ötletgazdája, megvalósítója és főszerkesztője e portálnak. A 2006-ban alapított FotoKlikk a Fotográfiáért Alapítvány kuratóriumi elnöke. Építészmérnök, grafikus, typográfus, 3 évtizede az IT szektorban keres és fejleszt különleges technikai megoldásokat, most épp az élő közvetítés területén. Bővebben>>

További friss hírek