1. Események
  2. DIENES ANDOR

DIENES ANDOR

Andre de Dienes) (Torja /Turia, Háromszék-megye, 1913. december 18 - West Hollywood, California, USA 1985. április) divatfotós, fotóművész Még Magyarországon született, de amikor 12 évesen elhagyta családjával szülőhelyét, már Romániából jöttek Budapestre. Kezdetben kifutófiúként dolgozott a magyar fővárosban, majd egy selyemüzlet alkalmazottja. Ekkoriban kezdett a művészetekkel foglalkozni, tanult fotózni, rajzolni, festeni. Anyja öngyilkossága után, alig 15 évesen elhagyta otthonát, és többnyire gyalogszerrel bejárta Európa több országát. Tunéziában, vette első kameráját egy 35 mm-es Retinát. Itt tanult tovább festeni is. 1933-1938 között Párizsban élt, vásárolt egy új Rolleiflex-et is, mely gép aztán végigkísérte egész életén. Párizsban lett belőle divatfotós. Rengeteg nő ragadt a férfias, jóképű Dienesre. Kiadóknak, lapoknak fényképezett, többek között a kommunista l’Humanité hozta képeit. Dolgozott az Associated Press -nek 1936-ig. Két évvel később az USA-ba emigrált és New Yorkban dolgozott. Arnold Gingrich az Esquire magazin alapítója segítette munkákhoz. Lapjában, majd a Vogue -ban és a Montgomery Ward -ban jelentek meg képei. Dienes szabadidejében sokat utazott az Államokban és fényképezte a helyi nevezetességeket, tájakat, de leginkább a hopi, navaho és az apacs indiánokat. Divatfotós létére készített egy sorozatot a Harleem street életéről is. André de Dienes grew dissatisfied with the restrictions of fashion photography and in 1944 moved to Hollywood to pursue his passion for photographing nudes and outdoor scenes.1944-ben Hollywoodba költözött, valószínűleg a Vogue inspirációja nyomán. Dienes, a naplója szerint, elégedetlen volt azokkal a merev korlátokkal, melyek a korabeli divat és akt- fényképezést meghatározták, s amelyeket éppen Munkácsi Márton kezdett megújítani. Dienes itt új környezetben, új feltételekkel dolgozhatott. Aktokat és divatfotókat készített a szabadban, nem műtermi környezetben. Minden képe tele volt érzelemmel, szenvedélyességgel. A természet, a kaliforniai táj, a szinte állandó napsütés erősen hatottak rá, képein a környezet és modellje szépségét egyaránt hangsúlyozta. Olyan aktfotós volt, aki szinte minden modelljébe rajongásig beleszeretett. Ismerünk ilyet, nem egyet, azóta is. Gyorsan ismertté vált, az egyik legnépszerűbb sztárfotósaként tartották nyílván a maga korában. Sok képe és cikke jelent meg a kor vezető magazinjaiban, úttörő szerepe volt a különböző labor-technikák, képmanipulációk, mint a fotómontázs, a szolarizáció, a tónusmódosítás alkalmazásában. Az 1940-50-es évek legnagyobb hollywoodi stúdiók sztárjait fényképezte, egyebek mellett Ingrid Bergmann-t, Elisabeth Taylort, Fred Astaire-t, Shirley Temple-t, Marlon Brando-t, Henry Fonda-t, Fred Astaire-t, Ronald Reagan-t, Anita Ekberg-t és főként Marilyn Monroe-t, akit ő fedezett fel. Amikor az első képek készültek, még csak egy lány volt a sok közül. 19 éves, törékeny, sebezhető és gyakorlatilag ismeretlen. Andre de Dienes pedig ezidőtájt 32 éves, menő fotós. Egymásba szerettek, öt hétig folyamatosan fényképezte, beutazva fél Kaliforniát közben. Az itt készült képek egyike a Parade c. lap címlapján jelent meg. Aztán később persze már a többi is, számtalan helyen és formában. A fényképész halála után, 1988-ban találták meg Dienes archívumában azokat a képeket, melyek közt sok privát is volt, amelyek addig teljesen ismeretlenek voltak. Dolgozott a Budapesten hosszú ideig a társasági élet első számú lapjának számító Színházi Élet tulajdonos főszerkesztője, Incze Sándor 1945 után Amerikában alapított lapjába a Theater Arts -ba is. Munkásságát értékelve a kreatív és poétikusan művészi aktfotózás, szürrealista, montázsolt aktjai, valamint a Marilyn Monroe-ról készült sorozatai a legfontosabbak. Dienes rákban halt meg 1985-ben.
Ma