14.5 C
Budapest
Friday, April 19, 2024

Az akciókamerák sötét nagyura: GoPro3 Black és a Sony As15

A GoPro 3 Black akciókamerát a híre messze megelőzte. Az ember azt hinné már rég kapható, pedig csak a napokban került a boltokba. Nagyon vártam hát, hogy a kezembe foghassam.

A Black kamera a GoPro3 sorozat legnagyobb kamerája mind felszereltségben, mind tudásban. A reklámok kiemelték kivételes nagyfelbontású állókép és videó üzemmódjait, fejlesztett optikai teljesítményét és távirányítóját.
A GoPro3 Silver kameráját hónapokkal korábban teszteltem már, amire reagáltak is az olvasók, miért ezt hasonlítom össze a Sony újdonsült akciókamerájával a HDR-AS15-tel, miért nem a Blacket?
Akkor azt válaszoltam, a Sony kamerája árban a Silverrel összevethető és a Black akkor még nem volt kapható. Úgy tűnik nem csak engem tévesztettek meg a reklámmal, amivel azt sugallták, már kapható a kamera.

Tesztelési körülmények:

Már a Silver tesztelésénél rájöttem, hogy az egyik legnagyobb hibaforrás a GoPro saját állványa, ami nagyon berezeg, bizonyos dőlés nem korrigálható rajta, több, műanyag csomópont van rajta, amik könnyen elmozdulnak, ezért az összehasonlíthatóság miatt két azonos típusú tapadókorongos, gömbfejes állvánnyal teszteltem a kamerákat (a GoProhoz szükségem volt egy extra állványmenet konverterre, mely nem része a csomagnak.)
Mindkét kamerát a vízálló tokban teszteltem, így összehasonlítható a hangfelvevő képességük is és nem kellett félnem, hogy beáznak a kocsi tetején vagy a hómezőkön.

A filmen mindkét kamerát optikailag azonos üzemmódba kapcsoltam: FullHD (1920×1080), 120 fokos látószög és 30 fps, mivel a Sony csak ezt a kockasebességet tudja.
A Sony esetében bekapcsoltam a rázkódáscsökkentést is, mivel ő rendelkezik vele és szerintem nagyon hasznos.

Bár a GoPro ingyenes szoftverével komoly módosításokat hajthattunk volna végre a felvételen, ez most nem volt cél, az összehasonlíthatóság miatt mindkét felvétel szűretlen és módosításoktól mentes.

Rázkódásteszt

Szokásomhoz híven a kamerákat először a gyilkos macskakövön teszteltem.
A felvételen jól látszik a rezgéscsillapítás jótékony hatása a Sony esetében, a GoPronál ilyen nincs, ez is jól látszik.

Szélzaj

Már a felvétel elején jól hallható, hogy a Sony mikrofonja sokkal érzékenyebb, a kamera mellett telefonáló turista hangja is érthető és a busz is sokkal hangosabb. Ebből következően a szélzaj is erősebben hallatszik, a GoPro3 hangja tompa és erősen szigetelt. A víztől mentes környezetben mindkét kamerát lehet nyitott tokkal is használni, ekkor a hangfelvételi tulajdonságok javulnak, de az összehasonlíthatóság volt az elsődleges szempont, ezért mindkét kamerát zárt tokkal próbáltuk. A Sony időközben kijött erősített hangfelvételi tulajdonságú előlappal.

Képzaj

A kamerák automatikusan alkalmazkodnak a fényviszonyokhoz, állítják az érzékenységüket és a fehéregyensúlyukat is. Ebben a tesztben nappali fényviszonyok közt indulva, a kék órán át, a teljes sötétedésig tartó folyamatot szemléltetjük több lépésben.
Világosban mindkét kamera jól teljesít, a Sony színhőmérséklete közelebb áll a valósághoz, a GoPro képe kicsit sárgásabb, de élesebb képet ad, köszönhetően a magasabb adatfolyamnak (Sony: 16 Mbs, GoPro: 20 Mbs)
Jól látható, hogy a GoPro kamera a Silverhez hasonlóan kontrasztosabb és zajosabb képet ad sötétebb fényviszonyok között,

Színegyensúly

Ahogy korábban is említettem a GoPro színe valamiért sárgásabb, ami minden bizonnyal könnyedén javítható a hozzáadott ingyenes szoftverrel, de mi ezzel nem éltünk, a Sony színe kellemesebb és valósághűbb, különösen a havas felvételeken.

Összefoglalás

A GoPro3 Black (kb. 40%-kal) magasabb áron, nagyobb felbontást ad, akár a kisebb testvérét a Silvert, akár a Sony kameráját nézzük. A magasabb árért egy nagyon hasznos távirányítót is kapunk, ami egy teljes értékű lcd kijelzőt is tartalmaz, ezzel távolról is állíthatjuk a kamera paramétereit. A GoPro marketing nagy energiát fektetett a 4K felbontású video különlegesség reklámozására, amihez jelenleg nincs megjelenítőnk, a 15 fps sebessége pedig kicsit lassú, így többszörösen is használhatatlan, sokkal hasznosabb lenne egy erősebb állvány, de még inkább egy stabilizátor alkalmazása. A kamera képe szép, jó fényviszonyok mellett éles, bár a színével vannak gondok, ez utómunkát igényel. A kamera kezelése kiforrott, wifi segítségével is távirányítható, akár telefonnal, tablettel vagy a mellé adott távirányítóval is.

A Sony kamera szép színével, jó felbontásával remekel, erőssége gyengébb fényviszonyok között mutatkozik, különösen ha a kamerát rázkódás is éri (ha jól belegondolunk a legtöbb sport ilyen), a lencse előtti dóm nagyon érzékeny zsírosodásra és egyéb szennyeződésre, célszerű mindig tisztán tartani. A kamerát távirányítani telefont vagy tabletet használva lehetséges, egy kis méretű, akár karóra szerű távirányító hasznos lehetne. Működés közben kevés visszajelzést kapunk a kameráról, a ki és bekapcsoláskor hallható hangjelzés halk és az egyetlen led a kamera hátulján nehezen látható.

Ha vízálló, nagyfelbontású kamerára vágyunk, ami nemcsak videózni tud, de nagyfelbontású képeket is készít, nem gond az utómunka (színbeállítás, remegéscsökkentés), és picit több pénzt szánunk rá, akkor jó választás a GoPro.

Ha jó ár/teljesítmény arányú vízálló akciókamerával szeretne videofelvételeket készíteni, jó minőségű hanggal, akár lassított felvételekkel, egyszerűen, utómunka nélkül, akkor a Sony As15 a jó választás.

Darányi Zsolt
Darányi Zsolt
A szerző 2003, a FotoKlikk.hu megalakítása óta ötletgazdája, megvalósítója és főszerkesztője e portálnak. A 2006-ban alapított FotoKlikk a Fotográfiáért Alapítvány kuratóriumi elnöke. Építészmérnök, grafikus, typográfus, 3 évtizede az IT szektorban keres és fejleszt különleges technikai megoldásokat, most épp az élő közvetítés területén. Bővebben>>

Related Articles

Egy Klikkhez tartozunk!

5,488RajongókTetszik
197KövetőKövetés
679FeliratkozóFeliratkozás

Latest Articles