Loading Events

Tüdőkiköpős, kilátásnézős, csúcsoncsokizós, sohavégetnemérős

2019, April 27 @ 07:45 - 18:00 CEST

o

Egy kicsit belehúzúnk, és hullámvasutazunk egyet a Börzsönyben!
A Kemence mellett található Erdészeti emlékműtől a sárga jelzésen, a Tótok útján indulunk el, ez az út egyébként a Börzsöny észak-keleti részén Kemencét és Diósjenőt köti össze. Királyháza érintésével már a piros jelzésen haladva a Rózsás-patak völgyében vezet egy darabig utunk. Megnézzük, hogy van-e víz a Tűköves forrásban, elsétálunk Bársony István emléktáblája mellett, majd meg sem állunk a Nagy-Mánáig (na jó, esetleg a Dr. Tóth-Péter emlékhely jó kifogás lesz arra, hogy megálljunk pár percre), ahol nem csak az emelkedők miatt áll el a lélegzetünk, hanem a Börzsöny egyik legszebb panorámája miatt is. Azért is különleges innen a kilátás, mert a látványt nem zavarja meg semmilyen mesterséges tereptárgy, itt a színtiszta, érintetlen vadont látjuk. Sehol egy kilátó, egy tábla vagy egy erdei pihenő.
Ha kigyönyörködtük magunkat, a gerincen tovább indulunk a hegység legmagasabb csúcsa, a Csóványos felé. Útközben érintjük a Sasfészek-bércet, jobbról becsatlakozik hozzánk először a piros négyzet, majd a zöld sáv, de ezekkel mi mit sem törődve haladunk tovább a piros sáv jelzésen, egészen a Csóványosig. A 938 méter magasan elfogyasztott csúcs csoki és a kilátás okozta energialöket után tovább indulunk egy kaldera peremén, azaz a Csóványos és a Nagy-Hideg-hegy között húzódó gerincen, és a vulkáni kőzetek fagyhatás által kialakult ’szobrai’ mellett sétálunk el (Korona-kő, Szabó-kövek, Katalin-szikla). Tovább ereszkedünk a Hangyás-hegy és az Égés-tető felé, tásunk lesz a kék sáv jelzés is, elhagyjuk a Szent-István-emlékkeresztet (Rakodó), majd hamarosan megérkezünk a Börzsöny másik legnépszerűbb csúcsára, a Nagy-Hideg-hegyre. Itt egy kicsit kifújjuk magunkat, ha minden jól megy, a menedékházban ihatunk és ehetünk.
A Nagy-Hideg-hegyről elindulunk visszafelé a piros és kék sávon a Rakodóig, innen észak-kelet felé, a piros háromszög jelzésen haladunk tovább. A Börzsöny főgerincét nyugatról kerülgető ösvényen egy elég hosszú szakaszon szintben megyünk, ami a sok „hegymászás” után kellemesen pihentető. Ha van víz a Spartacus-forrásban, akkor megkóstoljuk, majd tovább megyünk az Oltárkő eszméletlen sziklacsoportja felé. Kicsivel később becsatlakozik hozzánk a kék háromszög jelzés is és újra megindulunk felfelé, érintve egy ismerős szakaszt, azt a nyerget, ahol már egyszer eljöttünk a Sasfészek-bérc után. Innen mászunk tovább egy újabb 900-as csúcs, a Magosfa felé, mely a Börzsöny második legmagasabb csúcsa. De a jó hír az, hogy innen már csak lefelé megyünk! Végig a zöld sáv jelzésen, ami visszavisz minket majd Kemencébe a Dósnya-nyergen, a Pléska-bércen át, a Miklós tető ormát és a Gódóvár sáncát megkerülve.

Táv: 28,5 km
Szint: 1253 m

Bár valószínűleg lesz lehetőség étkezésre a Nagy-Hideg-hegyen, de mindenki úgy készüljön inkább, hogy legyen nála egy napi élelem és rengeteg víz! Esőruha és fejlámpa is ajánlott.