Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Radics Márk – Talált tárgyak (12 fénylenyomat)

2003, September 14 @ 20:00 - 2003, September 26 @ 20:00 CEST

Free

A talált tárgyak című kiállítás az értéktelen, elhasználódott, megsemmisült tárgyak, ismételt használatba állítására, vizuális értékként való újrafelfedezésére tesz kísérletet.

A Kondor Béla Közösségi Ház szeretetel meghívja Önt és kedves Családját Radics Márk Talált tárgyak (12 fénylenyomat) című kiállítására a Városháza Galériájába.

A talált tárgyak című kiállítás az értéktelen, elhasználódott, megsemmisült tárgyak, ismételt használatba állítására, vizuális értékként való újrafelfedezésére tesz kísérletet.

A Kondor Béla Közösségi Ház szeretetel meghívja Önt és kedves Családját Radics Márk Talált tárgyak (12 fénylenyomat) című kiállítására a Városháza Galériájába.

A Talált tárgyak című kiállítás anyaga az újrahasznosítás koncepciójából alakult ki. Az értéktelen, elhasználódott, megsemmisült tárgyak, ismételt használatba állítására, vizuális értékként való újrafelfedezésére tesz kísérletet. Árnyékaik leképezésével, rekonstruált, esetenként meghamisított színekkel. Az első ránézésre nonfiguratív képek, valójában használati tárgyakat, vagy azok egy darabját ábrázolják többszörösére nagyítva.

A fotogrammról:

A fotogram végeredményben nem más, mint fény segítségével – kamera és kivetített negatív nélkül – a fotoszenzitív felületen létrehozott árnykép, fénylenyomat. A századelő muvészei a fotogram múlt századi előzményeiről mit sem sejtve ismerték fel a módszerben rejlo művészi potenciál erejét,s így jogosan tartjuk őket a fotogram feltalálóinak.

Az első világháború elől Svájcba menekült művészek között találjuk Christian Schad fiatal német festot, aki a zürichi Dada vonzáskörzetébe kerülve 1918-19 fordulóján készítette első fotogramjait. Az apró, ollóval megnyírbált képeken a szemétkosárból előhalászott tárgyak, rongy- és papírdarabkák alkotta de-kompozíciók a dadaista esztétika koordinátarendszerében az anti-fotográfia ikonosztázisát alkották.

Tristan Tzara 1920-ban közölte Dadaphone című lapjában az általa – a feltaláló neve és a képek árnyszerű (shadowlike) karaktere után – schadográfiának nevezett műveket. Schad a későbbiekben a realista festészet felé fordult, de a hatvanas években újra készített egy fotogram-sorozatot, mely 1978-ban Gaspard de la Nuit oder Die Hochzeit der Romantik mit dem Geist Dadas címen jelent meg.

A new york-i Dada oszlopos tagja, Man Ray röviddel Párizsba érkezése után, 1922-ben talált rá a fotogramra, bár nem igazán tisztázott, hogy a Tzara által mutatott schadográfiák, vagy egy sötétkamra-baleset révén.

A huszonkettes év végén publikált Champs Délicieux címu albumában tizenkét rayográfiát közölt, megismételve a névadás “szerző műfaj” típusú koreográfiáját.

Man Ray később automatikus, öntudatlan sötétkamra-happeningként jellemezte munkáit, jelezve a dadaista attitud feloldódását a szürrealizmus kontextusában. Ő készítette az első fotogram-filmet (Retour á la Raison, 1923): a csíkokra vágott filmnegatívot egy asztallapra szegezte, majd rajszögeket, gyapjúpamacsokat, gombostuket, sót, borsot, ki tudja mi mindent szórt rá és megvilágította. Az előhívás után az egyes csíkokat felváltva ragasztotta össze kamerával készült, “realisztikus” snittekkel.

Helyszín: /strong>Városháza Galéria Pestszentlőrinc – Pestszentimre Polgármesteri Hivatal

Cím: 1184 Budapest, Üllői út 400.

Nyitva:

Hétfő: 13.30-18

Szerda: 8-16

Péntek: 8-12

Details

Start:
2003, September 14 @ 20:00 CEST
End:
2003, September 26 @ 20:00 CEST
Cost:
Free
Event Tags:
, , ,