111 éve készült a legelső orosz színes portréfotó, melyen Tolsztoj látható

0
1

„Születésnapja alkalmából a teljes orosz sajtó az orosz föld nagy íróját, gróf Lev Nyikolajevics Tolsztojt köszönti irodalmi tevékenységét méltató cikkekkel, visszaemlékezésekkel és anekdotákkal… A mi lapunk, lévén tisztán szakfolyóirat, kiemelt cikkek formájában nem tiszteleghet az orosz gondolat és szó e nagyszerű képviselője előtt, ám mivel szerkesztőségünk is szeretne csatlakozni az össznépi ünnepléshez, az Orosz Műszaki Társaság Közleményei úgy döntött, hogy az augusztusi számban a fotográfiai technológia legfrissebb vívmányaival készített új portrét közöl le Tolsztojról.
A portré nem műteremben készült, és természetes színeit kizárólag fototechnikai eljárások útján nyerte el, festőecset vagy más művészi utómunkálati eszköz közbeiktatása nélkül. Az orosz technológiát dicsőítő felvétel ezért is illik a jeles alkalomhoz – sosem valósulhatott volna meg az Orosz Birodalomban tevékenykedő Sz. M. Prokugyin-Gorszkijnak a színérzékenység és a színátvitel pontossága terén végzett technikai fejlesztései nélkül.
Az elkészült felvételt a fotomechanikai kivitelezés során egy tipográfiai gép nyomtatta az újság lapjaira három különböző színű lemez alkalmazásával. A finom színárnyalatok, beleértve a szürkéket is, a színlemezekről származó kék, vörös és sárga festékek keverékéből jöttek létre, mindez remekül bizonyítja, mára milyen közel kerültünk a valóságos arányokhoz a színes fénysugarak analízise és a pigmentek szintézise során.” – ezzel a bevezetővel jelent meg az Orosz Műszaki Társaság Közleményei c. folyóirat 1908 augusztusi számában Lev Tolsztoj színes portréja, melyet a “legelső orosz színes fotóportréként” annotáltak a lap szerkesztői.

A Mai Manó Ház Három szín című kiállításán bemutatkozó Prokugyin-Gorszkij eredetileg más szöveget írt a mára már világhírű vált fénykép mellé, amely azonban ismeretlen okokból nem került felhasználásra. Később a leningrádi állami levéltárban találtak a szövegre, és 1970-ben Sz. Garanyina adta azt először közre, mely magyar nyelven ezidáig még nem volt elérhető, így most kizárólag nálunk, csak a Mai Manó Ház Blogon olvasható.

“Az aktuális számban gróf L. Ny. Tolsztoj egy portréja található, amelyet magam készítettem idei év [1908.] május 23-án. Ez a kép az első és ez idáig egyetlen természet után készült színes portré. A fényképezéshez (a májusi szélviharok miatt) kedvezőtlenebbek voltak a feltételek, ezért jelentősen meg kellett növelnem az expozíciós időt. Mindamellett még így is csupán hat másodperces záridőre szorítkoztam, melyben benne volt a mozgatás is [értsd: a fényérzékeny üveglapok mozgatása] a meglehetősen nagyméretű kazettában. Mindösszesen egy felvétel készült, majd személyesen vittem el a kazettát Moszkvába, ahol az üveglapok eltávolítása és becsomagolása egyedül lehetséges volt. A lemezek előhívására Pétervárott került sor. E szerfelett nehéz feladatot ilyen rövid expozíció mellett csak lemezeim rendkívüli fényérzékenységének és valósághű leképezésének köszönhetően végezhettem el, aminek jelentőségét bárki felmérheti, aki konyít a színes reprodukció technológiájához.
Hogy nagyméretű portréfelvételt készítsek Tolsztojról, teljesen véletlenül nekem jutott az eszembe, ám végül az ötlet leginkább barátaim unszolására valósult meg. Az igazat megvallva sokáig késlekedtem azzal, hogy engedélyt kérjek Tolsztojtól a portré elkészítésére, amellyel demonstrálhatom színes fotózási technikámat. Írásos kérésemet végül május elején küldtem el [ez az időpont nincs összhangban azzal a korábbi információval, miszerint Prokugyin-Gorszkij 1908 márciusának végén küldte el kérését], és meg is kaptam Tolsztoj szíves beleegyezését. Amikor ismerőseim megtudták, hogy csak egy kisebb fényképezőgépet tervezek magammal vinni, többen is felkerestek, és végül meggyőztek arról, hogy válasszak nagyobb formátumú eszközt, hogy a nagyméretű képet nyomtatásban is közre lehessen adni. A mérete miatt nehezen kezelhető gép és más gyakorlati nehézségek dacára úgy döntöttem, hogy teszek egy próbát így, és május közepén elindultam Jasznaja Poljanába. Tolsztoj igen barátságosan fogadott, és kevés szabadideje ellenére több órát társalogtunk háromnapos [a valóságban kétnapos] Jaszjana Poljana-i tartózkodásom alatt. Különösen érdekelték az egyes tudományterületek legújabb felfedezései, és hasonló érdeklődést tanúsított a valósághű színekkel kapcsolatos fejlemények iránt a fotográfiai reprodukció terén.
Tolsztoj viszonylag gyenge egészsége, hajlott kora, folytonos munkája és gyakori vendégei miatt nem volt lehetőségem előzetes próbafelvételeket készíteni, ezért kénytelen voltam a sokéves tapasztalatomra hagyatkozni és bízni lemezeim érzékenységében. Mivel a házban fényképezéshez egyáltalán nem voltak adottak a körülmények, a kertben, az épület által vetett árnyékban került sor a felvételre. A nap fényesen sütött a háttérben. A fénykép este fél hatkor készült, közvetlenül az után, hogy Tolsztoj visszatért a lovaglásból. Szofija Andrejevna, Lev Nyikolajevics felesége mindent megtett a munkánk sikeréért, amiért is őszinte hálámat szeretném kifejezni számára.
A nyomtatásba került portré semmilyen korrekción, sem utólagos színezésen nem esett át, ekképp minden tekintetben hűen reprodukálja az adott pillanatot. Sz. Prokugyin-Gorszkij 

A képre kattintva Szergej Mihajlovics Prokugyin-Gorszkij 111 évvel ezelőtt készült képeit találod, melyek Tolsztoj Jasznaja Poljanai birtokán készültek. Az eredeti fotókat az Amerikai Kongresszusi Könyvtár gyűjteménye őrzi.