Megjelent a Photoshop CS6 termékcsalád. Lássuk gyorsan a rutin tapasztalatokat, a legfontosabb kiemelendő funkciókat, a legfrissebb és legsikeresebb képfeldolgozó szoftverről.
Az előd CS5, bár időközben részleges frissítést kapott, több mint két évig volt ?aktuális?, ami viszonylag hosszú időt adott a felhasználóknak, hogy kiaknázzák a belé fektetett pénzüket. Ha pedig már felemlegettük a megtérülést, az Adobe időközben előállt új, havi előfizetésen alapuló csomagokkal is. Ez utóbbi különösen a kisebb, kevéssé tőkeerős vállalkozásoknak jelenthet nagy lehetőséget, hiszen így kedvezőbb feltételekkel juthatnak nagyszerű eszközökhöz, és ha épp valamelyikre nincs szükség, az előfizetés felfüggesztésével vagy kisebb csomagra váltással akár jelentős megtakarításokat is elérhetnek.
Persze a legfontosabb, hogy mit is tesz értünk az új Photoshop, illetve mit tehetünk meg általa.
Talán a legizgalmasabb változás, hogy az új Photoshop már videovágásra is alkalmas. Egyre több fotós szembesül azzal, hogy munkája során az állóképek mellett már videofelvételt is rendelnek tőle. Ez, no meg az a tény, hogy lassacskán már csak a középformátumú gépek nem rögzítenek videót, egyfajta nyomásként nehezedik a fotózás eszközeihez szokott alkotókra, akik számára egy fejlett videovágó szoftver használatának profi elsajátítása talán túl sok időt és energiát vonna el a mindennapi tennivalóktól. Vagyis szükséges az ilyesfajta bővülés. Ugyanakkor új lehetőségekről is beszélhetünk, hiszen a Photoshop eszközkészlete eddig nem látott képi hatásokat, újszerű effekteket tesz elérhetővé, akár a kezdő videósok számára is.
Az új Photoshop általános használhatósága is javult. Sokak kívánságát teljesíti a sötétebb kezelőfelület és az automatikus mentés, valamint az, hogy immár mentés folyamata közben is lehet tovább dolgozni. A gyakori mentés előnyét biztosan nem kell magyarázni, az azonban, hogy mindez munka mellett, a háttérben is elmegy, látszólag csak másodperceket takarít meg. Adjuk csak össze, hányszor mentünk egy munka folyamán, akárcsak az egyes munkafázisokról készült mentések miatt! Mindjárt eljutunk a másodpercektől a percekig, ami hosszú hónapok során órákká dagadhat.
Az új CS6 programcsalád legtöbb tagja új motort is kapott az Adobe Mercury Graphics Engine képében, ami még több munkát képes a videokártyára, avagy gpu-ra bízni. Ez egyrészről azért fontos, mert a mai processzorok sok esetben hasonló, vagy akár egyenlő képességűek, mint a számítógépek fő processzorai, azzal az apró, de számunkra nagyon is fontos különbséggel, hogy ők kimondottak képi információ feldolgozására készültek. Ez pedig egy képszerkesztő szoftver esetében sok esetben azt jelenti, hogy ugyanazon munka a gpu által elvégezve gyorsabban történhet meg. A Mercury Graphics Engine megjelenése így egyrészről gyorsabb munkát, másrészről a szintén költséges számítógép jobb kihasználást jelenti. Az Windows-os asztali gépeket használók egyúttal azon is eltöprenghetnek, hogy meglévő gépük lecserélését is későbbre halaszthatják egy jó teljesítményű videokártya beszerzésével. Bár gépük a legtöbb téren ettől még nem lesz gyorsabb vagy jobb, a Photshop azonban szinte biztosan érezhető gyorsuláson fog átesni.
(Bár a legkisebb támogatott memóriaméret 256MB, mindenképp érdemes legalább 1GB saját memóriával rendelkező videokártyát választani)
S ha már szóba került a Mercury Engine, a korábbi verziókban emlegetett 64bit támogatásra is másképp érdemes gondoljunk ezentúl. Ma már alap a 64bit, ami mellett még van támogatottsága a 32bit-nek is, mint kifutó technológiának. Aki még nem váltott, az tegye meg. Nem csak a Photoshop, de sok más program is gyorsulással fogja meghálálni!
Néhány finomság
Content-Aware, Conten-Aware everywhere! Amit két éve ámulattal csodáltunk az mostanra a mindennapok része lett. A tartalom érzékeny kitöltés és javítás után most itt van a majdnem annyira látványos, és pontosan annyira hasznos tartalom érzékeny áthelyezés. Hasonló módon, a tartalmat figyelő lett immár az automatikus korrekciók sora is. Az eddig kétes értékű automatikus- görbék, fényesség és kontraszt sokkal tetszetősebb, és lássuk be, értelmesebb eredményt ad.
Új blur eszközöket is kaptunk. A Lensbaby most felkötheti a gatyát, mert a Photoshop eszelősen gyors és ügyes tilt-shift, blur modult kapott. Az ezzel együtt érkező írisz és mező elmosás pedig még részletesebb területi beállítást kínál. Az új blur eszközök amúgy teljesen új kezelőszervekkel érkeznek, amik első pillantásra talán szokatlanok, ám első használat után azonnal megszerethetőek. A kezelésük kicsit Lightroom-os.
tilt-shift effekt Photoshop CS6 módra ruha: Hecendorfer Tímea |
A Lightroom szerűség, amúgy máshol is visszaköszön. Mindjárt itt van az elforgatás új módja, ahol nem a kivágott rész forog, hanem az egész kép és akár függőleges vagy vízszintes kijelölést is használhatunk. Ráadásul az eddig leeső sarkakat is megtarthatjuk, az eddigieknél egyszerűbben. Az újonnan keletkezett üres területek megtöltésére pedig már eddig is számos eszközünk volt.
A CS6 egyik ámulatba ejtő újítása az Adaptive Wide Angle beállítás, amivel a széleslátószögű optikák által okozott torzulások minden eddiginél gyorsabban és pontosabban javíthatóak. Persze volt már objektív korrekció, sőt profilok alapján dolgozó, automatikus is volt. Ez a mostani azonban kimondottan az extra széleslátószögből fakadó komplex problématömeget orvosolja, nagyon jól!
nagylátószög korrekció előtt | nagylátószög korrekció után |
Nagyságrendekkel fejlettebb és komplexebb lett a program 3D kezelése is, ami a korábbi 3D hatást, valódi térbeli objektum kezeléssel váltja fel.
Hosszan lehetne még sorolni az apróbb és nagyobbacska újításokat, ám ezekre inkább majd a későbbekben, egy-egy konkrét funkció bemutatásával visszatérünk.
Végezetül, egy apró megjegyzés egy fontos, de még kiforratlannak tűnő újításról.
Az új Photoshop képes MPO, JPS és PNS képek megnyitására, vagyis immáron sztereoszkopikus 3D képeket is fogad. Ugyanakkor ezek hagyományos kezelése még lényegében csak a 2D-re való konvertálás után lehetséges. A 3D feldolgozás persze hatalmas fejlesztést igényel, hiszen itt a számtalan eddig ismert és használt paraméter mellett megjelenik a mélység is, aminek pontos meghatározása még az ipar legfejlettebb szoftverei számára is hatalmas kihívást jelent. Egyértelmű, hogy sok idő, munka és pénz kell ahhoz, hogy a 3D fotókat ugyanúgy manipulálhassuk, mint 2D társaikat. Addig is be kell érjük a 3D nyomtatásra való előkészítés lehetőségével, ami azért önmagában sem kis előrelépés.
Bár az igazi 3D fotó feldolgozás napja még nem jött el az, hogy az Adobe mindhárom formátumot megnyithatóvá tette egy amúgy fejlett 3D szolgáltatásokkal is rendelkező programban, talán okot ad némi reménykedésre.
Az új programcsomag 23 nyelven lesz elérhető, mind dobozos mind online megvásárolható formában. Akik felhő alapú szolgáltatásra fizetnek elő, azok 20GB online tárhelyet kapnak, illetve az eszközök közötti szinkronizálást biztosító alkalmazást. Az új, tabletekre készült alkalmazások is képesek lesznek a velük létrehozott anyagokat automatikusan szinkronizálni a felhasználói fiókunkhoz tartozó egyéb gépekkel, ami az útközbeni munkát, vázlatolást teszi kényelmesebbé. Az előfizetéses ügyfelek a jövőben automatikusan a legfrissebb szoftvert használhatják.
TOVÁBBI AJÁNLOTT CIKK!