A legifjabb akcióhősök: GoPro3 Silver és Sony HDR AS15

0
127

Szinte egy időben került boltokba a GoPro harmadik szériás modellje és a Sony első hordozható és strapabíró akciókamerája. Lássuk, mit csiszolgattak az újabb GoPro-n és mivel rukkolt elő a Sony!

Csomagolás

A GoPro eleve egy kínáló dobozban árulja a terméket, látványos, átlátszó műanyag, benne a kamera eleve egy gyorscsatlakozón pihen bepattintva, így a kereskedők rögtön kitehetik a kirakatba. A kamera vízálló tokban ül a klipsz tetején, a dobozban további (egyszer) ragasztható gyorscsatlakozók sima és ívelt felületekre, plusz nyitott hátlap a jobb hangfelvétel érdekében és pár csavar, kiegészítő adapterek, usb kábel és néhány matrica. A műanyag dobozon kívül, erős kartondoboz és az azt borító papírdoboz része a csomagnak, ez utóbbi látványos nyomdatechnikával mutatja be a terméket.

A Sony a hagyományos papírcsomagolás híve, néhány látványos felhasználási példával és kiegészítők képével a külső felületen, jól láthatóan újrahasznosított anyagokból és feltételezem kisebb ökológiai lábnyommal.
A kamera itt is egy vízálló (60-60 méter mindkét esetben) tokban, szinte azonos kiegészítőkkel, USB kábel, nagyméretű ragasztható gyorstalpak ívelt és egyenes felületre.

A kamerákat egyelőre autón teszteltem, így a ragasztható gyorscsatlakozók szóba sem jöttek, helyettük extraként vásárolható tapadókorongokat használtam. A GoPro esetében egy gyári megoldást, a Sony esetében a saját Cullmann tapadókorongomat használtam, a kameratok gyári állványmenetébe csavarva.

Design

Mindkét kamerát víztiszta és vízálló műanyag tokban használhatja az aktív szabadidősportokat kedvelő, vízben és sárban dagonyázó célközönség. További különböző vízhatlan és nyitott tokokat lehet még hozzájuk vásárolni, de a tok nélküli használatra nincsenek felkészítve.

A vizes környezetben való használat miatt érdemes figyelmet fordítani az objektíveket védő plexi kialakítására is.
A Sony egy kvázi öntisztuló domború felületet hozott létre, amiről a menetszél képes lesodorni a rákerült esőt, vizet, ezzel szemben a GoPro lapos és szélein még kis falat képező műanyag burkolata egyáltalán nem segít az öntisztulásnak, a víz vagy hó gyors eltávolításának. Tény, hogy ezeket a felületeket érdemes mindig tisztán tartani, sőt érdemes lehet felület kezelni is teflonos víztaszító, vízlepergető anyaggal (pl. rainix). Nézzük majd meg az összehasonlító felvételeket!

GoPro3 silver

A dobozokat kettős retesszel zárt, gumiszigetelésű elő (Sony) illetve hátfal (GoPro) zárja le.
A GoPro téglatest alakú, nagyobb oldalán található objektívvel, oldalfala gumírozott borítást kapott, ami nagyon jó fogást biztosít arra az időre, amikor épp kivesszük a tokjából. Négy irányban (alul-felül, elöl-hátul) egy-egy erős piros led mutatja a felvétel, plusz egy kék led a wifi bekapcsolt állapotát. A wifi külön gombbal kapcsolható. A gombok mindegyike szigetelt nyomógomb kivezetést is kapott a burkolaton, tehát a tokban ugyanúgy lehet kezelni mintha kivettük volna. Az LCD kijelző elöl található, tehát a homlokunkra szerelve is megnézhetjük, mondjuk tükörben.
A használat közben elérhetetlen csatlakozók és a mikrosd memóriakártya a kamera oldalán találhatók egy (könnyen elveszíthető) lepattintható burkolat alatt. Az akkumulátor cserélhető és egy szintén levehető burkolat alatt helyezkedik el a készülék hátulján.

A kamerához kapható mikrofon átalakító kábel az usb-re csatlakozik és a használatához egy plusz lukas keret is szükséges, ami a rögzíthetőséget is biztosítja. A kiegészítőket végignézve, szinte elképzelhetetlenül sok variáció és felhasználási terület létezik, aminek nemcsak a képzeletünk szab határt.
Talán GoPro hagyomány a miniusb csatlakozás (így egyszerűbb átállni újabb kamerára és nem szükséges lecserélni a korábbi kiegészítőket), akkor amikor mindenki a kvázi szabványként tekinti (a legtöbb telefongyártó is) a mikrousb-t. A Sony szerencsére ilyen, így azt a telefontöltőmmel is tölthetem.

A GoPro egy saját állványrendszert fejlesztett ki, ami alapállapotban nem tartalmaz szabványos állvány kapcsolódási lehetőséget, opcióként vásárolható kiegészítő hozzá, ez is azt mutatja, hogy elsődlegesen nem fotósoknak, hanem mindenki másnak szánják a kamerát.
A másik gondom az volt ezzel a tapadókorongos állvánnyal, hogy hiába állítható 3 tengely mentén, kismértékű oldaldőlést nem tudtam vele kompenzálni (az autó tetején lévő domborulat miatt), ráadásul a hosszú, többcsuklós karok miatt nehezen stabilizálható és ez a felvételre is kihatással van.

Sony ActionCam HDR AS15

A Sony mérete kicsit nagyobb, lekerekített, fekete műanyag burkolata nem gumírozott és ezért kicsit csúszósabb, különösen, ha figyelni szeretnék az objektív tisztaságára is.
Az objektív a hosszanti irányba mutat, ami kisebb légellenállást jelent. Számomra érthetetlen, hogy miért, de úgy tűnik ez nem volt szempont a GoPro tervezésénél. Tény, hogy nem változtattak rajta a korábbi változat óta, pedig rengetegen használják ejtőernyős ugrásnál is.
A GoPro kamerát általában a sisakra, a homlok fölé szerelik vagy merev fejpántra, előre, míg a Sony megoldása oldalsó felszerelést tesz lehetővé, síszemüveg széles pántjára vagy külön kapható merev fejpántra, oldalsó elhelyezéssel.

Az objektívvel ellentétes oldalon egy mechanikus ajtó (és a beleépített bekapcsoló gomb) mögött a cserélhető akkumulátor és a microsd foglalat található. A kamera alján egy hosszanti lepattintható burkolat alatt találhatók a csatlakozók: microusb, microhdmi, mikrofon csatlakozó és egy bővíthetőséget biztosító kivezetés (ide csatlakozik az lcd képernyős kiegészítés, ami egy mini videókamerává alakítja készülékünket). A cikk írásakor még nincs olyan, a GoPronál létező keret, ami a csatlakozók használatát üzem közben is lehetővé teszi.

A zárt műanyag burkolat egyetlen gomb kivezetése a felvétel elindítására és leállítására szolgál, a készülék oldalán lévő vezérlőgombok, amikkel a menüben közlekedhetünk, nincsenek kivezetve, így csak a burkolat nélkül használhatók. A gomb melletti egyetlen piros led, hátrafelé mutatja a felvétel tényét, a nagyobbik oldalon lévő lcd-n láthatjuk a készülék státuszát és az összes aktuális felvételi paraméterét. A szabványos állványcsavar a vízálló burkolatba beépítve található, sőt az elfordulást akadályozó plusz retesznek is kialakítottak egy szabványos lukat.

Üzemmódok

Számomra az üzemmódok átláthatósága igen fontos, tapasztalatból tudom, hogy még profi fotósok is igyekeznek leegyszerűsíteni a döntéseiket és csak kevés opciót használnak ennél lényegesen bonyolultabb fényképezőgépeiknél is.
A GoPro üzemmódok kissé kaotikusak, felbontások és látószögek, kockasebességek egymástól függő halmaza megnehezíti a kezelést. Van amerikai (NTSC) és európai (PAL) üzemmód választója is, ezzel dönthetjük el, hogy 25 vagy 30 kocka per másodperc sebességgel (illetve ezek többszöröseivel) használjuk a készüléket, igaz csak az elején, egyszer.

Ehhez képest a Sony lényegesen egyszerűbb, átláthatóbb, csak 30 fps-sel illetve ennek többszöröseivel dolgozik, kétfajta látószöge van, amiből a kisebb stabilizált (!), felbontásában 2 használható (van egy harmadik is, de ki akarna VGA-ban filmezni?). Használatánál tulajdonképpen a kockasebességre összpontosíthatunk, akarjuk-e valaha lelassítani a felvett eseményt mert akkor használhatjuk a 60 és a különleges 120-as kockasebességünket, ezeket már hang nélkül. A Sony tulajdonképp ezt a döntésünket is leegyszerűsítette, mert a felbontás és kockasebességeket összevonta üzemmódként, így csak üzemmódot kell választanunk, azaz HQ (1080p – FullHD), Standard (720p – HD), Slow (720p – HD – 60fps), SuperSlow (720p – HD – 120fps)

A GoPro komoly felbontású fényképeket készít, komoly sebesség mellett, modellfüggő, hogy 5, 11 vagy 12 Mpixelt kapunk a pénzünkért. A Silver kivitel a 11 Mpixeles, amit maximálisan 10 kocka sebességgel tud lőni (rövid ideig – burst módban).
A fényképezés üzemmódokat a Sony kevésbé dolgozta ki, gyakorlatilag timelapse videóhoz ágyaz meg a FullHD (1920×1080, azaz 2 Mpixel) felbontású fényképeivel, amit rövid időközökkel képes lőni. Érthetően nem akart konkurenciát teremteni a nagyobb és komolyabb képességekkel rendelkező fényképezőgépeinek.

A gyártók eltérően alkalmazzák a lejátszási sebességet is, a Sony a lassított felvételeket lassítva játssza le, míg a GoPro normál sebességgel, így itt csak tudjuk, hogy kétszeres kockasebességet használhatunk, de nem látjuk közvetlenül, ezért ha lassítva szeretnénk megnézni, ahhoz előbb videót kell szerkesztenünk pl. a GoProhoz ingyenesen adott, letölthető CineForm Stúdióval.

Távvezérelhetőség – Wifi

Az egyik számomra legizgalmasabb részhez értünk. Már a Photokínán is szinte csak erre voltam kíváncsi, ott és akkor a NEX-6 -ost vezéreltük egy Androidos telefonról. Ezt a wifit kapta meg ez az új kamera is.

Épp csak pár napja a GoPro-hoz is letölthető a telefonos/tabletes applikáció, így össze lehetett hasonlítani a két gyártó kínálatát. Természetes, hogy Android és iPhone támogatás létezik, ez ma már alapkövetelmény.

A GoPro kamerán a wifi gombnyomásra aktiválható és villogó kék led jelzi, ha a készülék elérhető távolról. Nagy piros pont a GoPro-nak, hogy ez alvás közben is így marad, így távolról is felébreszthető. A programjában minden beállítást átállíthatunk, így nem szükséges a készülék pici képernyőjén szöszölnünk. A program státuszinformációkat is mutat, mint wifi térerő és elemállapot, ami szintén nagyon hasznos. A program egy egyszerűsített kezelőfelületet mutat először, ahol csak néhány fontos dolgot állíthatunk, nézőkép ki és bekapcsolás, keresőmód, üzemmód váltás és átléphetünk a bonyolult beállításerdőbe is, ha épp ezt szeretnénk.
Apropó keresőmód: a funkciók közt létezik egy meglepő üzemmód is, amikor a kamera hang és fényjelzéseket ad le (ha a wifit előre bekapcsoltuk és működik a távvezérlés), ezzel megtalálható a fűbe vagy hóba beleesett kamera, de mint mondtam csak akkor, ha erre előre felkészültünk és bekapcsoltuk a wifit, ekkor viszont akár ki is leshetünk a kamerából a nézőkép segítségével.

Utoljára hagytam a fekete levest. A GoPro nézőképet 6 másodpercenként és 6 másodperces késéssel láthatjuk. Ez alapján beállítani a kamera elhelyezkedését, képkivágását, fejlesztőmérnök legyen a talpán, ha egyszer is kipróbálta. Részletek a videóban:

A Sony wifi megoldása eltér ettől, nincsenek gombok és visszajelző fények, helyette egyszerűen elérhető menüpont és státusz az lcd kijelzőn mutatja, működik-e. A wifi egyedi jelszóval védett, amit a mellékelt leírásra van ragasztva, de ha elhagynánk, usb-re dugva a belső memóriájából is kiolvasható egyszerűen.

Az elkészült felvételeket át tudjuk küldeni a gazdagépre (a wifi kapcsolatban lévő telefon vagy tabletre) és onnan meg tudjuk osztani könnyen közösségi oldalakkal vagy az összes, a gépen lévő szolgáltatóval, esetleg le is tudjuk játszani a felvételeket. Fontos, hogy a program nem csak a saját lehetőségeit használja, hanem a korábban a tabletre telepített bármelyiket, pl. a Dropboxot vagy Box-ot (25 Gb ingyen!) is, amivel könnyedén megoszthatjuk bárkivel a világon, nem publikusan is az elkészült felvételeinket (hazaküldhetjük szerkesztésre a háttérbázisunknak).
A GoPronál ilyen lehetőség nincs.

A Sony esetében azonnali, folyamatos élőképet látunk, aminek szinte semmi csúszása nincs, ez alapján valóban eldönthető, hogy felvegyük-e amit látunk vagy nem. A program teljes képernyős élőképet mutat (ami egy 7 hüvelykes tableten elég szépen mutat), mellette néhány üzemmódot válthatunk (fotó vagy videó) és a 3 beállítást, mint felbontás, látószög és képstabilizátor. A felbontás beállításával a képsebességet is állíthatjuk, ahogy már korábban említettem, így nem kell további apróságokkal foglalkoznunk. Részletek a videóban:

A programot teszteltem Andoid 2.1-esen (telefon) és 4-esen (tablet) is és gond nélkül futott mindkettőn.

Képkezelő program számítógépen

A komolyabb képmanipulációt mindkét gyártó az (erős) számítógépen futtatható programra bízza, a GoPro CineForm Studio és a Sony PlayMemories ingyenesen letölthető a gyártók honlapjáról, MacOS és Windows változatban.

A két program nehezen összehasonlítható, mivel a GoPro egyetlen kamera családot kiszolgáló főként képmanipuláló szolgáltatásokat kínál, addig a Sony az összes kamerájához adaptált képmanipulációs és komoly katalogizáló funkcióval bíró programot ad a kezünkbe.

A GoPro programjára van szükség akkor is, ha túlfutottunk a 2 Gb videóméreten (ez csak 17 percnyi FullHD felvétel), mivel a kamera erre a méretre darabolja a videókat, illesztésük a programmal automatikus, de időbe telik, a Sony videómérete nem korlátozott, azokat egyben látjuk, ha csak rádugjuk az USB-n keresztül a számítógépre, azonnal másolható, használható.

Képminőség

Legutoljára maradt az egyik legfontosabb paraméter, a minőség.
Mivel látványos, napfényes, síelős bemutató felvételeket sokat láttam, inkább a nehezebben teljesíthető feladatokra koncentráltam. Elsősorban arra voltam kíváncsi, mennyire hasznos és szükséges a stabilizátor és milyen érzékenyek a kamerák sötétebb környezetben. A tesztfelvételeket naplemente után, kék órában vagy teljes sötétségben teszteltem, autóra szerelve, havas esőben is. A felvételeket nyers formában, képjavítás nélkül láthatjuk.

Láthatóan a GoPro kontrasztosabb, keményebb képet ad, míg a Sony számomra szebb, finomabb átmenetekkel dolgozik fényszegény üzemben. A Sony a gyors processzor (Exmor-R) és a háttérvilágítású ccd által beígért szebb minőséget hozza.

Ezek a kamerák sem úszták meg a macskakövet, bár a vastag és masszív tetőablakra ragasztottam őket, az ebből és a dízelmotor keltette rezgések jól hallhatók és láthatók a felvételeken. A GoPro felvételeken hullámzó mozgás (rolling shutter) is megfigyelhető időnként.

Sok felvételt készítettem, amiket érdemes végignézni!

Szubjektív értékelés

Tény, hogy GoPro több éves tapasztalattal rendelkezik az akciókamerák piacán. Rengeteg egyedi kiegészítő és csomag is kapható mindenféle felhasználáshoz. Érezni vélem viszont a marketingesek unszolására elvégzett kapkodást, az új GoPro számomra a wifin kívül semmi újat nem ad, ráadásul ennek implementálása sem igazán sikerült. A kezelhetősége a sok külső gomb és visszajelzés miatt jó, de a menü picit bonyolult talán a korábbi hagyományok gúzsba kötik őt. Azoknak ajánlható a kamera, akik a videózás mellett nagyfelbontású fényképeket is készítenének egyetlen, vízálló kamerával, de többnyire nappal, jó fényviszonyok között.

Sony tapasztalata a képminőségben érezhető, a kamera szoftveres kezelőfelülete, menüstruktúrája átgondoltabb, egyszerűbb. A stabilizátor előnye megkérdőjelezhetetlen, különösen egy akciókameránál, a wifi megoldása használhatóbb és szebb.
Azoknak ajánlanám ezt a kamerát akik a videó minőségét részesítik előnyben és fényszegény helyzetekben is használnák azt. A víz alatt is hamar elfogy a fény, így búvárkodáshoz is a fényerősebb Sony kamerát javaslom.

Utószó

Az utóbbi időben veszélyes tendenciaként terjed a videomegosztók által anyagilag is honorált igény a minél izgalmasabb felvételek megosztására. Aki akciókamerát vásárol a gyerekének, ne felejtse el felhívni a leendő boldog tulajdonos figyelmét arra, hogy a videofelvétel készítése előtt gondolja át, mit ér meg számára két-három plusz lájk, és mi az, amit inkább ne kockáztasson.

Köszönjük a GoPro3 Silver kamerát a forgalmazójának: az ArtWork kft-nek.