FFS-Szerda: A kép a fotográfia örvényében: Thomas Struth táblaképei

0
184

Perenyei Monika művészettörténész előadása

Kinek engedjük át a publikus tereket? Aktív vagy passzív tagja kívánsz lenni a társadalomnak, a közösségednek? Mint művész, a reprezentáció mezőit nem akarom átengedni a politikai meggyőződéseket kínáló, elszemélytelenedett háttér szereplőknek. Warhol munkái előrevetítették azokat a folyamatokat, amelyek ma felfokozottan zajlanak Európában; azokat az elszigetelődéshez és az unalomhoz vezető tompító folyamatokat, melyek inkább a halál állapotához, az eleven élet helyett a statisztikai létezéshez állnak közelebb. Mintha a nekrofília egyfajta játékában lennénk, a személyes és a társadalmi szintjén is. Azért éreztem szükségesnek megcsinálni a múzeumi képeket, mert a sajátos történelmi körülmények között létrejövő alkotások többsége mára puszta fétissé vált a munkák hajdani inspirációja feledésbe merült. Ezeknek a fotóknak a műalkotáshoz, mint fétistárgyhoz viszonyuló nézői pozíciójából kellene kibillenteni a múzeumba járókat, elindítva a történelmi viszonyrendszerek intervenciójának lehetőségét.(Th. Struth)