Fotó Piac
Börze
Kedvezménykuponok
Terjesztő szaküzletek
Fókuszban
Az örök témák egyike
A tükörkép képe a kedvelt fotográfiai motívumok között szerepel már jó ideje. Nem véletlenül és nem érdemtelenül. A tükröződések nemcsak formailag teremthetnek meglepőt és újszerűt a kreatív fényképész jóvoltából, hanem a képet gyakran sejtelmesebbé, többértelművé, elvontabbá s ezzel mélyebb tartalmakat tükrözővé tehetik. Az is igaz, hogy a tükörkép mint motívum meglehetősen elhasználódott már, így aztán könnyen téved a tájékozatlan fotós az ismétlő epigonizmus mezejére. Két szerzőnk kétféle szempontból igyekszik ötleteket adni ahhoz, hogyan lehet újat és jót teremteni a tükörképpel.
Vajda János: Tükrök vizei
A víz nemcsak elengedhetetlen forrása az életnek, hanem az egyik legsajátosabb tükre is a bennünket körülvevő világnak. Materiális megjelenése ellenére, különösen a fénnyel képzett sajátos szimbiózisából fakadóan, spirituális jelentése is lehet. Ha fotográfusként közelítünk ehhez a témához, a technikai ismeretek mellett nem árt tisztában lennünk a különféle látványok alapvető esztétikai tartalmaival.
Török György: Tükröződés a reklámfotós szemével
A közkeletű vélekedés szerint a tükröződés a természetfotó és a víz házasságát jelenti. Vagy éppen valamilyen káros fényreflexet, amelyet polárszűrővel illik minimalizálni, vagy akár teljesen megszüntetni. A reklámfotós szemében legtöbbször olyan alapvető képi elem a tükröződés, amelyet kötelezően a képre kell vinni. Nem feltétlenül harsogó látvány, néha pedig úgy bujkál az avatatlan szem elől, hogy nem is gondolunk rá. Nézzük végig a lehetőségeket!
Pályázatok
Új kortárs képzőművészeti díj – jelentős anyagi elismeréssel
Események naptára
Benkő Sándor szemiskolája / Fény és forma
Sorozatunkban a fényképezés legalapvetőbb eszközét, a fényt igyekszünk megvizsgálni, és a fénnyel kapcsolatos fotográfiai tudnivalókat csokorba szedni. A fény, szín, kontraszt, fekete-fehér, perspektíva, élesség, szemcse, életlenség és bemozdulás a fotográfia szimbólumaiként is leírhatók. Amennyiben a fotográfus a képalkotásában ezeket ügyesen használja, a valóságot hatásosan lefordíthatja a kép nyelvére.
Elhunyt Szabóky Zsolt
Galéria
A XV. Aktfotó Kiállítás Szentesen
Csala Bertalan: A közös illúzió valósága / Anton Corbijn kiállítása a Ludwigban
Anton Corbijn holland fényképész és vizuális művész nevével a nagyközönség bizonyára a Control című, Ian Curtis rockénekes életét feldolgozó játékfilm kapcsán találkozott először. Nálunk is vetítették a mozik nemrégiben, viszonylagos sikerrel. A holland fényképész, rendező és dizájner első játékfilmje a zenéhez kötődik (Ian Curtis a kultikusnak mondott Joy Division énekese volt), ahogy szinte kivétel nélkül egész (fényképészi) munkássága is a pop- és rockzene körül forog. Hogyan értékelhetjük, helyezhetjük el a műveket? Igazából maga Corbijn fogalmazta meg legszebben Budapesten, a Ludwig Múzeumban látható kiállításának címében: Works, azaz Munkák.
Múltunk hídjai – látványok és tanulságok
A fotográfusok egy része megszállott enciklopédista. Teljességre törve akarja összegyűjteni a megszámolhatónak látszó részeket különféle halmazokból. Igyekszik számba venni, csokorba szedni, de úgy, hogy az egységes kollekció azért részeiben nagyon is különböző, változatosan megjelenő legyen.
Négyszemközt
„Egyszer csak jött egy bevállalósabb lány” / Mártonfai Dénessel Szarka Klára beszélgetett
Egy megszállott fiatal fotóriporter a napilapos hajsza után este ócska babakocsikat, régi kisasztalokat, lámpákat és más kacatokat cipel autójával a szekszárdi utcákon, hogy berendezze a bizarran ironikus Hétköznapi leányok sorozatának újabb díszletét. A bátor tolnai honleányok pedig „bevállalják” a vadságot, és igazi partnerei Mártonfai Dénesnek a kelet-európai, pszeudo Playboy-fíling megteremtésében. Mártonfainak van szeme az iróniához, jól látszik ez a vonatos és falusi focit bemutató remek riportjaiban is. Ám képes lírai is lenni, ha egy kihaló falucskát, Murgát mutatja be éppen. Sok más mellett arról is beszélgettünk, hogy mi a könnyebb és mi a nehezebb ebben a szakmában vidéken.
Digitális világ
Szenzortisztítás otthon vagy bárhol, bármikor
Előbb-utóbb mindeni, aki tükörreflexes fényképezőgépet használ, szembesül a koszos szenzorral. A legtöbb fotós ilyenkor szakszervizbe viszi a gépét, de erről már inkább csak múlt időben beszélünk, hiszen a mai technika lehetővé teszi szinte bárhol a képérzékelő szakszerű tisztítását.
Takács Szabolcs: Minőségit vagy olcsót? / Két megbízható objektív
Technika
Analóg hírek / Török György: A Kodak Ektar 100 Professional
Visszatért a legélesebb színes film, az Ektar a fotófilmek piacára. 2008 végén tesztfilmmel lepte meg a filmre fotózó fotográfusokat a Kodak.
A fotografálás alapjai (6.) / Takács Szabolcs: Amit nem árt tudni: alapfogalmak a fény méréséhez
Készítjük a sok fényképet, örülünk, ha némelyik jól sikerül, de sok esetben nem is tudjuk, hogy miért lett az egyik jobb, a másik kevésbé elfogadható. Sorozatunkban sorba vesszük a technikai felszereléseket és az alapvető technikai fogásokat, hogy a felszereléséből (no, és a témából) mindenki a lehető legtöbbet bírja kihozni. A digitális fényképezőgép és az amatőr fotós páros ritkán mér előre fényt. Inkább csak utólag, amikor visszanézi a képet a gép LCD-jén. Hoppá! Ez túl világos. Kattintsunk még egyet! Ez már jobb, de készítsünk egy újat! Nos, a felkészült fotós előre méri a fényt, és az LCD-n csak ellenőrzi, hogy minden a tervek szerint alakult-e.
Fotós szemmel / Markovics Ferenc: Az öreg tölgy meglátogatása
2004 májusában fényképeztem Zsennye szülöttét, Fábián László írót, aki már többször „megénekelte” a település nevezetességét, az „Ezeréves”-nek becézett tölgyet. Kézenfekvő volt, hogy annak társaságában készüljenek a képek.
Mozaik
Kitekintő / Wagner István: A Wiennafair magyar fotográfiái
Vannak jó híreim, de vannak rosszak is az idén május 7. és 10. között Bécsben immár ötödik alkalommal megtartott nemzetközi kortárs művészeti vásárról, a Viennafairről. A 125 résztvevő között minden eddiginél több, hat magyar galéria is részt vett…