hétfő, október 18, 2021
KezdőlaphírFoto Mozaik 118., 2008. február

Foto Mozaik 118., 2008. február

Fotó Piac

Börze

Kedvezménykuponok

Terjesztő szaküzletek

Fókuszban

Szarka Klára: Képi kultúránk – Rosszabb, jobb, vagy olyan, mint volt?
Több mint fél évszázada jelennek meg tudományos és kevésbé tudós értekezések arról, hogy leáldozott a szónak, írásnak, olvasásnak, a jövő a képeké. A tények ezzel szemben inkább azt mutatják, hogy betű és kép egyaránt jelen van az életünkben, csak másképpen, mint korábban. Ha pedig megpróbáljuk, mondjuk, Magyarország képi kultúrájának mai helyzetét nagyjából áttekinteni, nem mondhatjuk, hogy a kép igazán átvette a hatalmat.

A közterek és „magánfejek” is maszatosak / Sulyok László beszélgetése Szűcs Tiborral, a Dekoratőr Iskola igazgatójával
„… Nyugaton a bolt előtti teret a záróvonalig mindenki a sajátjának érzi, de még a túloldalon is felsöpör, ha úgy adódik. Nálunk az agyak is koszosak egy kicsit és az utcák is.”

Krivánszky Árpád: Graffiti, az utca művészete
Graffiti. Az emberek többségében ehhez a szóhoz kizárólag negatív érzések tapadnak. Amikor házak falain, járműveken látják, rombolásnak érzik, legszívesebben levakartatnák a készítőjével. Mint minden sommás ítélet, ez sem állja meg a helyét. Árnyaljuk egy kissé a képet!

Új generációs RAW-feldolgozó szoftver
A Phase One nemrégiben bejelentette a Capture One 4 szoftvert, a világ vezető RAW-feldolgozó programjának új generációját. A teljesen új architektúrán alapuló szoftver a professzionális és amatőr fotósoknak is szinte egyedülálló képfeldolgozási lehetőséget nyújt.

Új Canon gépek és objektívek

104 éve született Tabák Lajos
Decemberben temettük el Szolnokon azt a magyar fotóművészt, akinek munkássága szinte az egész huszadik századot felölelte.

A Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója tagfelvételt hirdet

Eltemették Lajos Györgyöt

Események naptára

Pályázatok

Négyszemközt

Szarka Klára: Képrejtvény / Kaiser Ottó: Lorand Gaspar portréja, 2006
Sorozatunkban arra keressük a választ, hogyan készülnek a jó képek. Hogyan lesz az ötletből fotográfia. Sőt: hogyan születik meg az ötlet maga. Mennyi szerencse, munka, tanulás, milyen felszerelés, technikai háttér szükséges ahhoz, hogy a tehetséggel megáldott ember készíthessen egy jó fotót. Faggatjuk a fotográfust, és rövid életrajzban adunk róla is egy pillanatfelvételt, elemezzük a művet magát, s dokumentáljuk a technikai paramétereket. Ezúttal Kaiser Ottó egyik portréjának titkát firtattuk. Mivel az interjú alanya és készítője immár évtizedek óta ismerik egymást, az olvasó elnézését kérve tegeződnek a beszélgetés közben.

Galéria

Duna-Dráva képek

Két Móser Zoltán tárlat

Fotótárlat: Kovács Melinda, Szilágyi Lenke

Kitekintő: Lucien Clergue

Kiállításról kiállításra

Digitális világ

Sulyok László: Digitális RAW munkafolyamat kezdőknek / A finomhangolás – A haj és egyéb apró részlet precíz kijelölése
A filmes időkben a munka nagyobb része a laborokra hárult, ám most, hogy egyre többen a digitális képalkotást választják, átértékelődtek az erőviszonyok. A korábban szakemberek végezte részmunkák immár a fotós feladatkörét bővítik. Mivel a változás viszonylag hirtelen jött, aki nem figyelt oda idejében, bizony lemarad(t). Eligazítást szeretnénk nyújtani a digitális képalkotás generálta megváltozott feladatok között. A RAW fájlok feldolgozása ugyanis fényképezőgéptől és képalkotó rendszerektől függetlenül olyan feladat, amelyet a jó képek érdekében el kell sajátítanunk.

Technika

Tillai Ernő: Város- és épületfotózás / A tér és tömeg ábrázolása
A városfényképezés a terek és tömegek dinamikus játékának megragadása. Ezt persze könnyű így leírni, a valóságban az elénk táruló konkrét építészeti látvány határozza meg koncepciót és kompozíciót.

Sulyok László: Mobil képek – fényképezés telefonnal
Nem is olyan régen maga a vezeték nélküli telefonálás is ritkaságszámba ment, ma szinte legkevésbé a telefonálás miatt választunk mobiltelefont. A számos szolgáltatással ellátott készülékek ma valódi mobil kommunikációra képesek. Egyik előnyük a beépített kamera, amelyet vizuális noteszként, MMS alapú képeslapként és a váratlan helyzetek dokumentálására is könnyedén felhasználhatunk.

Steiner Gábor: A fotó lelke az objektív (1.) / Nagyon nem mindegy, mit és hogyan választunk, használunk
A fényképezés legfontosabb eleme, ahogy azt a neve is mutatja, a fény. Nem mindegy tehát, hogyan, milyen formában és mennyiségben jut a fényérzékeny felületre, legyen az digitális képérzékelő vagy hagyományos film. Ezt pedig leginkább az objektív határozza meg. Ma már hatalmas választék áll ezekből a fotós rendelkezésére. S bizony még a nem egészen kezdő fényképészeknek is okozhat dilemmát, hogy egy-egy téma feldolgozása milyen objektívvel válik leginkább életszerűvé a kétdimenziós képen, hogyan adhatja vissza a fénykép a háromdimenziós való élet plasztikusságát.

Teszt

Sony Alpha A-700 D-SLR
A Sony hagyományosan a hangtechnikában szerzett magának kimagasló hírnevet, a hétköznapi felhasználó szemében gyakorlatilag köze sem volt az állóképrögzítéshez. Bár az amatőr és professzionális videotechnikában a kezdetektől az élvonalat képviselte. A digitális képrögzítésben viszont már úttörő szerepet játszott, elég a mai digitális fényképezőgépek előfutárára, a korai Mavica kamerára gondolni, amely gyakorlatilag az első volt a világon. Az első próbálkozásokat továbbiak követték, és a beruházásoknak és fejlesztéseknek köszönhetően a cég mai digitális fényképezőgépei ugyanúgy az élvonalba tartoznak, mint a hagyományosan fényképezőgép-gyártónak tekintett „három nagy”, a Nikon, a Canon és a Minolta termékei.

Mozaik

Habik Csaba sorozata / Mi újság a kamerapiacon?

Könyves körkép / Az év természetfotóinak kötetei

NoGun
A szerző 2003, a FotoKlikk.hu megalakítása óta ötletgazdája, megvalósítója és főszerkesztője e portálnak. A 2006-ban alapított FotoKlikk a Fotográfiáért Alapítvány kuratóriumi elnöke. Építészmérnök, grafikus, typográfus, 3 évtizede az IT szektorban keres és fejleszt különleges technikai megoldásokat, most épp az élő közvetítés területén. Bővebben>>

További friss hírek