fizionotrász

0
380

(Gilles Louis Chrétien, 1784)

Pantográffal készített mechanikus portré. A fizionotrász-készítő szerkezet egy faládában elhelyezett pantográfból és egy célkereszttel ellátott csőből állt, a rajzoló a csövet mintegy távcsőként használva végigvezette a fejtámasz segítségével rögzített modell arcvonásai mentén, a pantográf karja pedig megfelelő áttétellel rárajzolta a portrét a láda belsejébe szögelt papírlapra. Ily módon két perc alatt elkészült a kontúr, majd a rajzoló kitöltötte a kontúrokat, megrajzolta az arc és a ruha részleteit. Ezt a “nagy vonalak”-nak (grand trait) nevezett rajzot szintén pantográf segítségével kicsinyítették, azaz rézlemezre rajzolták át és rézkarcot készítettek. A rézkarc az igényelt pontosság mellett alkalmat teremtett a kellő részletezettségre is, hiszen az aprólékos vésés a finom árnyalatokat is meg tudta teremteni. fotoskulptur (automatikus szobor) (Francois Willcme, 1860) Az automatikus szobor alapja az a felismerés, hogy bármely test összekötött élrajzainak összege domborulatot ad, a körvonalakat pedig megkaphatjuk a tárgy különböző szögekből felvett fotográfiái segítségével. A székbe kötözött modellt körbevették 8-12-16 fényképezőgéppel, ezekkel egyszerre készítettek róla portréképet, majd egy bonyolult, pantográfhoz hasonlatos szerkezettel a különféle oldali nézeteket gipsztömbbe karcolták.