csütörtök, szeptember 23, 2021

ozotípia

Pozitív eljárások (világosság által árnyék) – Nemeseljárások:

Névvariánsok:

Ozotypia; ozotype (ang.); Ozodruck, Ozotypie (ném.)

Nyilvánosságra hozás időpontja:

1899

Használata:

Általános használata 1899-1914 között.

Felfedezője:

Thomas Manly.

Anyaga:

Káliumbikromát, mangánszulfát, timsó, bórsav és valamely kötőanyag, általában gumiarábikum, halenyv.

Jellegzetességei:

Kontaktcserzéses nemeseljárás, a pigmenteljárás egyszerűsített változata. Bikromátos papíron kimásoltak egy képet, amit pigmentképpé alakítottak, tehát minden további átvitel nélkül helyes állású (nem oldalfordított) képet kaptak.

A készítés módja:

Káliumbikromát, timsó, bórsav és higított halenyv oldatával bevontak egy papírt, sötétben megszárították, majd kontaktmásolással napfényen rámásolták a képet, míg a részletek jól láthatóak nem lettek. Összepréselték pigmentpapírral, ahol kontaktcserzéses módon alakult ki a kép.
Kevéssel a feltalálás után Manly módosította receptjét és a következő savfürdőt állította össze:
1000 ccm víz
5 gr porrátört timsó
2 ccm vegytiszta sósav
3,5 gr vasszulfát
Addig mosták, míg a mosólé tiszta nem maradt, majd megszárították. Közönséges, nem fényérzékenyített pigmentpapírt a képpel azonos nagyságúra vágtak, majd 20-70 ccm cserzőoldatba áztatták:
1000 ccm víz
3 ccm jégecet
1 gr hidrochinon rézszulfát oldat (10%-os)
A kimásolt képet is ugyanebbe a fürdőbe tették, rétegoldalukkal egymás felé összetapasztották őket. Préselés után hagyták megszáradni őket. A fény érte helyeken az oldat hatására cserződő ozotíp papír megcserezte a vele összepréselt pigmentpapírt is, így azon is kialakult a másikra exponált kép. A pigmentpapírt ezután az ismert módon dolgozták ki, azaz előbb hideg, majd 40 fokos vízbe áztatták fél órára. Amint a két papír között kitüremkedett a fölös pigment, óvatosan szétválasztották a két képet, mosták, 1%-os timsóoldatban cserezték és szárították.

Méretei:

6×9 cm-es képeket is láttam már, de az általános méret 13×18, 18×24 cm. Elvétve nagyobbak is előfordulhatnak.

Magyarországi használata:

Nálunk alig használták, de másutt népszerű volt. A londoni Ozotyp Company 1903 körül fényes és matt papírok gyártására egyaránt berendezkedett, és készen árulta a fényérzékenyítéshez használt oldatot is. Dr. Joanovich Pálnak az di San Marcot és még néhány templombelsőt mutató képei az “oly kevesek kultiválta ozotyp nyomásnak pompásan sikerült példányai”. (Mario: Impressziók az országos fényképkiállításról. Az Amatőr, 1908. június, 81-84. o.)

Gyakorisága, értéke:

Meglehetősen kevés ismert példányt ismerünk, ezért kvalitásain túl ritkasága is emeli értékét.

Konzerválási feladatok:

Megegyeznek a pigmentképeknél ismertetetekkel.

Irodalom:

[-]: Javított ozotypia. Th. Manly londoni előadása alapján. Fényképészeti Szemle, 1900. március, 59-60. o.;
[-]: Legújabb az ozotypíáról. Fényképészeti Szemle, 1903. július, 113-114. o.;
[-]: Legújabb az Ozotypiáról. Fényképészeti Szemle, 1903. október, 201-202. o.;
[-]: Fényérzékenyített s tartós Ozotyp papíros. Fényképészeti Szemle, 1903. december, 244. o.;
Szeghalmi Gyula: Amatőr fényképezők könyve. Gyoma, 1906. 236-239. o.

NoGun
A szerző 2003, a FotoKlikk.hu megalakítása óta ötletgazdája, megvalósítója és főszerkesztője e portálnak. A 2006-ban alapított FotoKlikk a Fotográfiáért Alapítvány kuratóriumi elnöke. Építészmérnök, grafikus, typográfus, 3 évtizede az IT szektorban keres és fejleszt különleges technikai megoldásokat, most épp az élő közvetítés területén. Bővebben>>

További friss hírek