4.7 C
Budapest
Wednesday, December 4, 2024

Foto Mozaik 84., 2005. április

Kivonat az újság tartalmából

Pályázatok

Események naptára

Kiállításról kiállításra

Fotó Piac

Börze

Kedvezménykuponok

Terjesztő szaküzletek

Kiállítás

Fotótárlat
Magyar Ádám: TaxiJam; Szellemkép Szabadiskola: Moszkva tér; Párbeszéd fotópályázat

Mátrai Miklós: Preview

A kiállításon egyébként nagyrészt 100×70-es nyomatok kerülnek falra, összesen 10-15 kép. Egy könnyen emészthető, tavaszias hangulatú anyagban gondolkoztam. Szerettem volna egy másik arcomat is megmutatni. A kiállítás április 11-től egy hónapon keresztül látogatható a Nemzeti Táncszínház Kerengő Galériájában.

Digitális világ

Még mindig a képzajról
A digitális technológia terjedésével együtt új fogalmak kerültek a fényképezni vágyók látóterébe. Talán legtöbbet magasztalt közülük a pixelszám és felbontás, és hogy a másik oldalt is bemutassuk, a legnegatívabb csengéssel bíró fogalom túlzás nélkül a képzaj. Ez már csak azért is furcsa, mert önmagában sem a felbontás, sem a jel-zaj arány nem garancia a képminőségre.

Digitális képfeldolgozás / Mivel is szerkesszünk – ingyenesen?!
A digitális rendszerek szinte elengedhetetlen követelményként vonzzák maguk után a különféle számítógépes szerkesztő programok megjelenését. Jóllehet, a legtöbb fényképezőgép mellé csomagolnak egy nézegető, kisebb szerkesztő és esetleg archiváló szoftvert, mégis, aki igényesen szeretné képeit “kidolgozni”, annak előbb-utóbb szüksége lesz egy nagy tudású programra is. A legelterjedtebb talán az Adobe Photoshop és a Corel PhotoPaint, de ezek ára otthoni használatra meglehetősen borsos. A piac pedig nyitott, válasszunk hát az ingyenesen elérhető programok tárházából. S hogy el tudjuk dönteni, melyiket, ahhoz szerkesztőségünk segítségként összegyűjtött néhányat.

Fototechnika

Nemcsak kezdőknek / Az objektívek
Egy adott objektív (tárgylencse) minőségét, adatait, alkalmazhatóságát a lencse optikai szerkezete, a lencsetagok száma és azok üvegfajtái határozzák meg. Objektív vásárláskor az objektívgyártók megkönnyítik a feladatunkat, hiszen a tárgylencse foglalatán feltüntetik annak legfontosabb adatait (pl. gyártó, fényerő, gyújtótávolság).
Fotós szemmel / Nagyvadak szemtől szemben
Szeptember közepe van. British Columbia erdeiben a jellegzetes nagyvadak, a szarvasok génjeikbe kódolt parancsnak engedelmeskedve teszik azt, amit a szarvasoknak életkortól és nemtől függően tenni kell. A domináns hímek tartják “kordában” a területükön élő csordát, és óvják a hívatlan trónkövetelőktől.

“Gyakorlatot csak a mély vízben lehet szerezni” / Interjú Nándorfi Mátéval, az MTI fotóriporterével

A több évtizedes tapasztalattal rendelkező fotográfusok életrajzát olvasgatva az embernek sokszor lehet olyan érzése, esetükben minden úgy alakult, akár a karikacsapás. Mert, még ha akadtak is kitérők, pályaívük összességében sikeresnek hat. De vajon mennyi az esélye egy pályakezdőnek?A fotográfiai képzéseket bemutató sorozatunk után érdekes lehet, mire számíthat egy ambiciózus fiatal. Nándorfi Mátéval, az MTI fotóriporterével beszélgettünk.
Szarka Klára: Fejezetek a fotótechnika történetéből / Rabul ejtett fény
Amikor Talbot – bosszankodva csekély rajzolói tehetsége miatt -, szembetalálta magát a valóság technikai megörökítésének problémájával, már sokan és hosszú ideje foglalkoztak e kérdéssel. Köztudomású, hogy az angol Talbot és a francia Daguerre (Nicpce kutatásait is felhasználva) szinte egyidejűleg, 1839-ben tárta a közvélemény elé saját eljárását, ám rajtuk kívül többen jelentkeztek különféle használható receptekkel. A lényege mindnek az volt, hogy a leképezni kívánt témáról visszaverődő fénysugarak egy fényérzékeny anyagon hozzanak létre olyan elváltozásokat, amelyek a téma képét – pozitív vagy negatív képét – eredményezik. A felfedezők többnyire belehelyezték a fényérzékeny anyagokat az akkoriban már különféle fénygyűjtő lencsékkel, esetleg rekesszel is ellátott lyukkamerába, s a megvilágítás után az elkészült pozitív vagy negatív képet rögzíteni voltak képesek.

Fotofelszerelés

Az állványokról
Mint a címből is kiderül, fotózáshoz, legyen szó filmes vagy digitális képrögzítésről, az állványra szükség van. Legalábbis az esetek egy részében elengedhetetlen kellék, s épp ezért fontos, hogy ne hiányozzon a felszerelésből. Ha már tudjuk, hogy szükséges, de nem tudjuk eldönteni, hogy a nagy kínálatból melyiket is válasszuk, akkor – remélem – ez a cikk segít eligazodni a statívok útvesztőiben. Szeretném hangsúlyozni, hogy senki helyett nem dönthet más! Mi itt csak a lehetőségeket mutatjuk meg, a döntést mindenkinek saját magának kell meghoznia.
Teszt / Olympus E-300
Az Olympus minden bizonnyal bevonul majd a történelembe, mint az egyetlen gyártó, amely a digitális fényképezőgépek piacának érezhető túlzsúfoltságakor teljesen új szabvánnyal jelentkezett. Ez volt a négyharmados rendszer, amely az Olympus, a Fuji és a Kodak összefogásával 2002-ben debütált. Az első fecske az E-1 volt, s hogy csinált-e végül nyarat? Nézzük!
Bemutatjuk / Canon EOS 350D
Stílszerűen a Canon is Orlandót választotta a márka legkeresettebb digitális tükörreflexes fényképezőgépének számító EOS 300D utódjának bemutatására. A frissített, 8 millió képpontos, másodpercenként 3 felvételre képes EOS 350D Digital bejelentésével a teljes digitális EOS sorozat frissítése lezárult.

Újdonság

Canon PIXMA MP760
A Canon bemutatta a nagysikerű PIXMA sorozat új tagját. A PIXMA MP760 a Canon első olyan csúcskategóriájú multifunkciós eszköze, amely a 35 mm-es filmek szkenneléséhez szükséges filmadapterrel is rendelkezik.
Hama újdonságok
Hama Mobile DataSafe OTG + 20 GB merevlemez; Mobile MediaSafe VSV-20; 22 formátumú kártyaolvasó

Mini szkenner
A különleges lapolvasóval a hannoveri CeBIT kiállításra látogatók találkozhattak elsőként. A kanadai Planon Systems Solutions által forgalmazott lapolvasó leginkább egy golyóstollra hasonlít és méretei is vele azonosak.

Digitális szűrők
… érdekes lehet az az új szűrőkészlet, melyet a Cokin “digitális SLR csomag” fantázianéven öt különböző fényképezőgép márkához (Canon, Nikon, Konica Minolta, Olympus, Pentax) rendezett.

S3 Pro firmware v2.12
Új firmware verzióval frissíthető a Fuji zászlóshajója, a FinePix S3 Pro fényképezőgép is.
Canon EF-S 60 mm F/2,8 Macro
Legújabb fényképezőgépének bejelentésével párhuzamosan a Canon egy, a 350D vázzal kompatibilis új objektívet is bemutatott. Az EF-S lencse gyújtótávolsága 60 mm (96 mm ekvivalens), fényereje 2,8-es, és 1:1 makro jellemzőkkel bír – így méltán nevezhető a filmes vázakon népszerű EF 100 mm f/2,8 Macro USM utódjának.
Epson Perfection 4990 Photo
A most bemutatott, 4 Dmax optikai sűrűségű Epson Perfection 4990 Photo lapolvasó még díjnyertes elődjénél, az Epson 4870 Photo készüléknél is jobb képességeket biztosít a profi felhasználók – például a fotósok és a grafikai tervezők – számára.
Epson Stylus Photo R1800
A nyolc Epson UltraChrome Hi-Gloss pigment alapú tintával dolgozik, általa kiváló nyomtatási technológia párosul a nagyméretű nyomtatással.

Sony Cyber-shot W7
A Sony digitális fényképezőgépek hagyományos stílusú W sorozatának legújabb tagja, a 7,2 megapixel tényleges felbontású Cyber-shot W7.

Sony Cyber-shot H1
Az új Sony Cyber-shot H1 az első olyan Sony digitális fényképezőgép, amely a 12-szeres optikai zoomos lencsét Super Steady Shot optikai képstabilizátorral egészíti ki.
Sony Cyber-shot W5
A Sony új, 5,1 megapixel tényleges felbontású Cyber-shot W5 készüléke nagyméretű, 2,5 colos LCD kijelzővel, strapabíró, hagyományos formatervű, finom kidolgozású alumíniumházzal, tekintélyes Stamina teljesítménnyel, 3-szoros átfogású (38-114 mm ekvivalens, F2,8-5,2) Carl Zeiss zoom lencsével és egyszerű használattal kényezteti felhasználóját.
Sigma 10-20 mm F4-5,6 EX DC
Márciusi számunkban már beszámoltunk néhány Sigma újdonságról. Az új objektívek sora azonban korántsem zárult le ennyivel. Kora tavasszal debütál majd a szintén csak digitális vázakhoz használható új nagylátó zoom, a már csak számadatait tekintve is érdekesen hangzó 10-20 mm F4-F5,6 EX DC HSM.

Sigma 18-200 mm DC
Az extrém nagy látószög mellett a Sigma egy tizenegyszeres átfogású objektívet is piacra dobott.
Nikon Coolpix 5600 és 4600
Az új grafikus felhasználói interfész (GUI) segítségével a felhasználó a funkciókat név vagy ikon szerint is kiválaszthatja. A kényelmesen elérhető Help (súgó) gomb lenyomásával mindegyik menüfunkcióra magyarázatot kaphatunk, továbbá mindkét kamera 11 különböző nyelven jeleníti meg a menüt.

Mozaik

Molnár Miklós: Ufófelvételek titka
A kedves olvasó megtudhatta az előző cikkből, hogy a hetvenes években a Magyar Televízióban elsőként terveztünk indítani vitaműsort a hazai ufóészlelésekről, és ezt az akkori tévéelnök miért állította le.
Szarka Klára: Képrejtvény / Nem adta fel, ez lett a szerencséje / Felvégi Andrea: Penderecki a Vigadóban
Sorozatunkban arra keressük a választ, hogyan készülnek a jó képek. Hogyan lesz az ötletből fotográfia. Sőt: hogyan születik meg az ötlet maga. Mennyi szerencse, munka, tanulás, milyen felszerelés, technikai háttér szükséges ahhoz, hogy a tehetséggel megáldott ember készíthessen egy jó fotót. Faggatjuk a fotográfust, és rövid életrajzban adunk róla is egy pillanatfelvételt, elemezzük a művet magát, s dokumentáljuk a technikai paramétereket. Ezúttal Felvégi Andrea egyik portréjának titkát firtattuk. Mivel az interjú alanya és készítője csaknem egyidősek, és immár évtizedek óta ismerik egymást, az olvasó elnézését kérve tegeződnek a beszélgetés közben.

Fenyvesi Edit: Fotográfiai képzések XII. / Kaposvári Egyetem
E sorozaton belül most először lépjük át Budapest határát, hiszen eddig a fővárosban lévő fotográfiai oktatások színhelyeit térképeztük fel. A Kaposvári Egyetem Művészeti Főiskolai Karának (7400 Kaposvár, Bajcsy-Zsilinszky u. 10., tel.: 82/502-580) fotóriporter és képszerkesztő szakos hallgatói az ország különböző területéről érkeztek. A 2004/2005-ös tanévben a magyar felsőoktatás történetében Kaposváron kezdődött először állami finanszírozású, főiskolai oklevelet adó fotóriporter és képszerkesztő oktatás. Albertini Bélával, a képzés szakfelelősével beszélgettem.

Fotoelmélet

Tillai Ernő: Képelemzés, értékelés / Képalkotó tényezők
A képalkotás, vagy akár csak a képalakítás, formálás rendezőelvét kompozíciónak nevezzük.

Féjja Sándor: A fotó időbelisége
A fotókon minden csakis jelen időben látható: egy múltbéli, akkori jelen hagy(ott) “nyomot” az emulzión vagy a digitális memóriában. Leképeződött. Egy pergő film eseményei – akárhol, bármikor forgatták is jeleneteit – ugyancsak a nézői élmény jelen idejében zajlanak: itt és most. A fotografikus képen viszont megállt az idő. Információtartalma mégsem lett valamiféle konzervált élménnyé.

Beszámoló

Egy történet vége
A hosszabb ideje tartó találgatásokat végül márciusban a Kyocerához közeli források erősítették meg, így immár biztosra vehető, hogy a gyártó hamarosan beszünteti filmes és digitális fényképezőgépeinek gyártását – kérdésessé téve az egyik legrégebbi márkanév, a Contax további sorsát.

Elhunyt Gál Imre

Fotós alkotótábor

“Csak tiszta forrásból…”

Darányi Zsolt
Darányi Zsolt
A szerző 2003, a FotoKlikk.hu megalakítása óta ötletgazdája, megvalósítója és főszerkesztője e portálnak. A 2006-ban alapított FotoKlikk a Fotográfiáért Alapítvány kuratóriumi elnöke. Építészmérnök, grafikus, typográfus, 3 évtizede az IT szektorban keres és fejleszt különleges technikai megoldásokat, most épp az élő közvetítés területén. Bővebben>>

Related Articles

Egy Klikkhez tartozunk!

5,500RajongókTetszik
197KövetőKövetés
835FeliratkozóFeliratkozás

Latest Articles