Kivonat az újság tartalmából
Fotó Piac
Börze
Kedvezménykuponok
Terjesztő szaküzletek
Fókuszban
Pályázatok
Galéria
Fotótárlat / A Kováts-műterem évszázada; Time Bomb
Kiállításról kiállításra
Négyszemközt
Nem ritka, hogy fotósok messzi tájak felfedezésére vállalkoznak fényképezőgépükkel. Az azonban, hogy férj és feleség rutinos együtt alkotóként, számos korábbi publikáció színvonalát meghaladó minőségben – nem pusztán a képek tartalmát, de megjelenésének módját tekintve is – képes újat mutatni, már sokkal ritkább. A kanadai Pat és Rosemarie Keough hónapokat töltött az Antarktiszon, ott készült képeiket egy több mint tíz kilogrammot nyomó fotóalbum mutatja meg.
Sorozatunkban arra keressük a választ, hogyan készülnek a jó képek. Hogyan lesz az ötletből fotográfia? Sőt: hogyan születik meg az ötlet maga? Mennyi szerencse, munka, tanulás, milyen felszerelés, technikai háttér szükséges ahhoz, hogy a tehetséggel megáldott ember készíthessen egy jó fotót? Faggatjuk a fotográfust, és rövid életrajzban adunk róla is egy pillanatfelvételt, elemezzük a művet magát, s dokumentáljuk a technikai paramétereket. Ezúttal Tóth József egyik képének titkát próbáljuk megfejteni.
Digitális világ
A sikeres munkafolyamat fontosságát nem kell hangsúlyozni. A filmes időkben a munka nagy része a laborokra hárult, ám most, hogy egyre többen a digitális képalkotást választják, átértékelődtek az erőviszonyok. A korábban a szakemberek által elvégzett részmunkák immár a fotós feladatkörét bővítik. Mivel a változás viszonylag hirtelen jött, aki nem figyelt oda időben, bizony lemaradt. Cikkünk célja alapvető eligazítást nyújtani a digitális képalkotás által generált, megváltozott feladatok között. A RAW fájlok feldolgozása ugyanis fényképezőgéptől és képalkotó rendszerektől függetlenül olyan feladat, amit a jó képek érdekében el kell sajátítanunk.
A memóriakártyák népszerűsége rohamosan növekszik, hiszen ma már szinte nincs olyan szórakoztató elektronikai eszköz, mely ne lenne képes ezek fogadására, legyen szó a hagyományos értelemben vett kártyákról vagy USB pendrive-okról, melyek végeredményben ugyanezt a célt szolgálják. Ezt igazolják azok a gyártói információk is, melyek szerint az utóbbi években a 40-50 százalékot is elért a kereslet növekedése.
Közel egyéves nyilvános tesztidőszakot követően megjelent az Adobe cég legújabb a digitális képfeldolgozást megkönnyítő programjának kereskedelmi változata, mely gyorsaságával és könnyű kezelhetőségével nagyban megkönnyíti az utólagos képfeldolgozási feladatokat.
Cikksorozatunk korábbi részeiben áttekintettük a fotográfus munkáját érintő színkezelési problémákat, és végigvettük a munkafolyamat különböző fázisait érintő főbb színkezelési lépéseket és kihívásokat. A mai modern színkezelést (color managementet) és a kialakított és a mai napig egyetlen és elfogadott szabványát, az ICC színprofilok szabványát a különböző rendelkezésre álló eszközök technológiai sokfélesége hívta elő. A szabványosítás nem tökéletes, de a költséges “találgatásos próba-hiba” módszerek helyett egy előre kiszámítható és ismételhető folyamatot biztosít, jelentős időt és pénzt megtakarítva a fotográfusoknak.
Technika
Egy-egy alkotás – fotó, grafika, festmény – látható szerkezetének, kompozíciójának elemeivel foglalkoztunk eddig. Ezeknek a materiális jellegű szerkezeti elemeknek – a formának, valőrnek, színnek és technikának (struktúrának) – a szerepe műfajonként különbözik. A fekete-fehér fotó a grafikához, a színes fotográfia a festményhez hasonlít, a lényeges különbség azonban az, hogy amíg a klasszikus képzőművészeti alkotásokat viszonylag egyszerű eszközökkel (toll, ecset, metszőkés) és kézzel készítik, addig a fényképeket egy viszonylag bonyolult apparátussal, a kamerával.
Teszt
Az ebben az átfogásban immár harmadik generációs optika olyan klasszikus Nikon technológiákat ötvöz, mint az ED-G üvegelemek (Extra Low Dispersion), a Silent-Wave-Motor (SWM) és a feltuningolt képstabilizátor (VR II). Az AF-S VR Zoom Nikkor 70-300 mm 1:4,5-5,6 G IF-ED a 70-300 mm 1:4-5,6 D ED és a 70-300 mm 1:4-5,6 G régóta várt megújítója.
Kicsi, változatos, éles és gyors. Az új VR 18-200 megérkezett. Tökéletesen működik, olyan jól használható funkciókkal, mint például az azonnali manuális élességállítás lehetősége és a makro. Bár a Tamron és a Sigma (2006. november, 18-200 mm F3,5-6,3 DC OS) is kínál ugyanilyen átfogást, e gyártók optikái híján vannak néhány olyan szolgáltatásnak, amelyek a Nikon modelljében egyesülnek. A Nikon 18-200 mm VR tökéletesen működik minden vázon (D50, D70, D1X, D2X stb.), ugyanakkor nem használható filmes gépekkel.
Mozaik
Az elmúlt négy részben áttekintettük a tipográfia és a fotográfia közös történetének közel másfél évszázadát. A fotográfia megjelenésével a nyomdatechnika – és ezzel együtt a több száz, sőt több ezer éves tipográfia mestersége, illetve műfaja – robbanásszerű fejlődésen ment keresztül, és ez a folyamatos változás napjainkban is tetten érhető, sőt minden korábbinál változatosabb képet mutat.