Eifert János: TŰZ, TE GYÖNYÖRŰ

0
111

Lehet-e fényképezni gyertyák fényénél?

Számomra a tűz többet jelent, mint az égési folyamatnak fény és hő-jelenséggel való megnyilvánulása. Mágia, varázslat, gondolataim és érzéseim jelképes hordozója, éltető eleme. A világot alkotó négy ősanyag (tűz, víz, föld, levegő) egyik legfontosabbika: nélküle nincs élet, nincs történelem, nincs ünnep és nincs gyász. A bolygónk belseje igazából egyetlen óriási tűzfészek, forró magma, amely ha kitör kőzetburkából, tűzhányó születik. A tűz barátunk, ellenségünk. Képes fényt, meleget adni, ételeinket megfőzni, ünnepeinket hangulatossá tenni. Évmilliókkal korábban a sztyeppéken és őserdőkben a bunkóval, kőszerszámmal vadászó és magvakat, gyökereket gyűjtögető ősember rettegve félte a villám okozta tüzet. Később felismerte hasznosságát, és rájött, hogyan lehet a lángot megőrizni, hasznosítani. Kultikus szertartásain, ünnepein a tűznek mindig fontos szerepe volt. Fáklyával, mécsessel világított évezredeken keresztül. Ma már csak egy kattintás, ég a villany, egy mozdulat, lobog a tűzhely lángja. A fűtésről a hőközpont, a cirkogejzír gondoskodik. A tűz romantikáját felváltotta a kényelmes praktikum. De ha életünkbe szépséget, romantikát, ünnepi hangulatot akarunk varázsolni, akkor mi is gyertyát gyújtunk, vagy tüzet rakunk, s gyönyörködünk a lángok játékában. Ilyenkor gondolataink szárnyra kapnak, képzeletünk messze kalandozik.

De bizonyára a kedves olvasó nem az eszmefuttatásaimra kíváncsi, hanem arra a gyakorlati válaszra, hogyan lehet fényképezni a tüzet? Tudunk-e felvételeket készíteni a gyertyafény segítségével? A válasz a vártnál is egyszerűbb, s talán a bevezetőnél is rövidebb. Bármilyen fényforrásnál, így a tűz fényénél is készíthetünk felvételeket. Erre bármelyik, az általunk megszokott fényképezőgép alkalmas, sok esetbe még a nagy fényerejű objektívek használatától is eltekinthetünk. A magas érzékenységű, színes film ajánlott, de ha elképzeléseink mást igényelnek, ettől is eltekinthetünk. Lehetetlen vállalkozás lenne e cikk keretében minden “tüzes” témával foglalkozni, ezért kihagyok néhányat, például a gyerek születésnapi tortáján meggyújtott gyertyákat, a tűzeseteket, gyújtogatásokat, a szalonnasütéseket és a tűzijátékokat, meg a hasonlókat. Az esemény- és riportfelvételek készítése, dokumentációs fényképezés helyett most a kísérletező, kreatív fotográfiáról beszélnék, ezért is választottam illusztrációként a Tűztánc című diaporámám képeit. Érzékeltetni szeretném a kreatív lehetőségek gazdag választékát, és bátorítani mindenkit, hogy – a tűzvédelmi, biztonsági előírások betartásával – vágjon bele a tűz, a lángok fényképezésébe, a gyertyafénnyel, mint fényforrással való kísérletezésbe. Nem utánzásra, hanem egyéni ötleteik megvalósítására, sajátos stílusjegyeik kimunkálására biztatom Önöket.

A mellékelt képekből is érezhető, hogy az expresszív megjelenítés, a dinamikus ábrázolás érdekében a kamerakezelésnek, a hosszú zársebességgel, a Zoom-objektív gyújtótávolságának a “lassú” zársebesség közbeni változtatásával, a mozgásokkal, mozgatásokkal variált improvizációnak milyen képalakító hatásai lehetnek. A Tűztánc képanyagának készítésekor tudatosan követtem el “hibákat”: a 1/4 sec – 8 másodperc közötti hosszú expozíció közben megrúgtam az állványt, a műfénynél (gyertya- és fáklyafénynél) napfénydiát használtam. Felvétel közben nemcsak a modellt vagy modelleket és a különböző drapériákat, tüll- és salátafólia anyagokat mozgattam/mozgattattam, hanem a kamerát és a változtatható gyújtótávolságú objektívet is, egy kis zsebtükröt eltartva, íves pályán mozgatva. Olykor ráleheltem az objektívre, vagy az elétartott üveglapra, UV-szűrőre vazelint, zselés anyagot maszatoltam. Egy olcsó, kidobásra ítélt műanyag lencsetagot a felvétel közben olvasztottam meg. Még sok más fényképészeti “bűnt” is elkövettem, amelyet még bevallani sem merek. Aki e ténykedéseim közben kívülről szemlélt, bizonyára megállapíthatta, “na ez sem normális!”. Evvel aztán a lényegre is tapinthatott, hiszen éppen azon munkálkodtam, hogy az elfogadottól, a megszokottól, az átlagostól eltérő eszközökkel építsem fel azt az impresszionista képi világot, jelrendszert, amelynek segítségével, – és Manuel de Falla Bűvös szerelem című zenéjével – az izzó szenvedélyről, a nőről, a szerelemről, vagyis a tűzről szólhattam.

Kérem, kövessék példámat.

Eifert János
Budapest, 2001. március 10.
(Megjelent a FotoVideo 2001. áprilisi számában)

Bibliográfia:

Alfred Jendroszek: Die gute Wahl ist ofmals schwer – Diaporama Report, Hamburg, 1987/2
Reflets – Revue d’Images et de Sons, Photo Photo-Ciné Club des PTT de Paris, 1992/No 441
Virág F. Éva: Eifert János titkos sikerei – A diaporáma diszkrét bája, Magyar Nemzet, 1992. február 8.
C.T. Vidal: Festival International Diaporama, Saint-Etienne – France Photographie, février 1992/No 125
Nógrádi Gábor: Eifert János világhírű képmutogató – Kurír, 1992. április 8.
János Eifert, Dia-AV – 1. Werkschule für Fotografie, Programm, 1993.
Francois Oury – Jacques Denis: Yearbook of Active Authors and list of AV-sequences – Fédération Internationale de l’Art Photographique, FIAP, 1994
Colin Balls – Peter Coles: Diary of a Busy Man – AV News, The Magazine of RPS, March-April1995, No 113
Szarka Klára: “Tehetséges kezdő” – Fotó, 1995/3 március
Bacskai Sándor: A minőséggel, az itt született képek rangjával szeretnénk versenyképesek maradni – Beszélgetés Eifert Jánossal – Fotóművészet, 1996/5-6. szám

Ajánlott irodalom:

Diaporáma tájékoztató, 1988-1994 – Mgyar Diaporáma és Multivízió Egyesület, Kocsis Iván szerkesztésében
Diaporama-Technik-Report, technikai kézikönyv a Diaporama-Club International e.V. kiadásában, Schwäbisch Hall, 1988
Han Biesen: Over vloeipnojekti van A – Z, nederland, 1982
Images, images, images… Dia-Audiovision – wie man Sie plant, realisiert, päsentiert, Oldenbourg Verlag, München Wien, 1986
Julien Biere: The Guide to Multi-Image, M. Aretz, 1990
Kocsis Iván: Bevezetés a diaporáma technikába, MADIME, Dunakanyar Fotóklub, 1998.