Fotó Piac
Börze
Kedvezménykuponok
Terjesztő szaküzletek
Fókuszban
Buli a kamerán át nézve
Az önfeledt szórakozás, egy-egy diszkó, rockkoncert vagy a mára már európai léptékű bulivá nőtt Szigetfesztivál nemcsak a kikapcsolódni vágyóknak, hanem a fotográfusoknak is kedvelt felfedező területe. Az emberek, amikor vigadnak, sokkal kevésbé ügyelnek arra, hogyan viselkedjenek a kamera előtt, s a szórakoztatók, adott esetben maguk a zenészek, fellépők is tán igazabb arcukat mutatják „munka” közben, mint a sztárfotókon. A buli megörökítése hálás, de nem könnyű fényképészi feladat. Erről olvashatnak szerzőinktől többféle megközelítésben is.
Szilágyi Lenke: „Ha már szín, akkor hadd szóljon”
Talán valahol ott kezdődött az egész, hogy jobban szeretek dolgozni, mint szórakozni. Ha elvetődök valami mulatóba, többnyire percek alatt halálra unom magam. És azzal kezdek el foglalkozni, hogy mit is lehet ott látni.
Horváth Dávid: A lázadás mint nemzedéki életforma / Rockkoncerteken, a nyolcvanas évek elején
Első lázadásomat – amikor a hatvanas évek végén, közvetlenül az érettségi után felköltöztem Budapestre Albertirsáról, ahol este nyolckor véget ért az élet, s nekem elegem lett a vaksötétből, mert fényre, nyüzsgésre, nagyvárosi életre vágytam – szakmai körökben már sokszor elmeséltem. De arról csak mostanában kezdtem gondolkozni, miért tartottam olyan fontosnak a nyolcvanas évek elején, hogy – a társadalmilag hátrányos helyzetű, kiszolgáltatott vagy kisebbségben élő emberek mellett – a sorsuk ellen lázadó, helyüket nem találó fiatalok életérzését is minél intenzívebben kifejezzem a képeimmel.
Varga Tamás: Mai koncertek archaikus technikával
Talán minden a zenével kezdődött. A zene kisgyermekkorom óta igazi társam, mindig számíthattam rá. Fogékonyabbá tett az egyéb „szépségekre”. Valóban úgy érkezett, ahogy Frank Zappa mondta: „a jó zene az, ami csak úgy jön és jól seggbe rúg”. Szerencsés vagyok, hogy érezhetem ezt a jóleső borzongást. Rajongóként és aktív zenészként gyakran tartózkodtam a színpadok közelében. Fokozatosan ébredtem rá, hogy ezt a világot is kezdem időnként felvételi kockánként észlelni, vagyis fotós szemmel figyelni.
Steiner Gábor: Hogyan fotózzuk Santanát?
A Kapcsolat koncertek évről évre komoly munkát adnak annak a pár tucat fotósnak, akik már ismerősként üdvözölték egymást Carlos Santana idei koncertjén. A műsor kezdete után azonban mindenki megpróbálta a szűkös körülmények között megtalálni a számára legjobb helyet, akár könyökkel is.
Alkalmazott fotósokat is képeznek a KREA-ban
A Budapest belvárosában található Krea Kortárs Művészeti Iskola már 1995 óta működik akkreditált felnőttképzési intézményként. Magukat szabad szellemű környezettervező magániskolaként minősítik. Eddig lakberendező, enteriőrtervező, divattervező, stylist, tervezőgrafikus, tervezőoperátor és kiadványszerkesztő szakon szerezhettek középfokú állami OKJ, illetve nemzetközi Europass oklevelet és/vagy felsőszintű magániskolai diplomát a hallgatóik.
Fenyvesi Edit: Hír az egész világ! / Az MTI Fotó kulisszatitkai
Az MTI fotótárát látva, a közismert shakespeare-i mondat átértelmezhető: nem színház, hanem hír az egész világ! Tán nincs olyan esemény, amire ne bukkanhatnánk rá itt, legyen szó múltról vagy jelenről. Nem véletlen, hogy e felbecsülhetetlen értékű kortörténeti dokumentumtár Európa-szerte a legelismertebbek, a legnagyobbak közé tartozik. 13 milliónyi eredeti fotónegatívot és csaknem ötmillió nézőképet őriznek itt. S a régiek mellett naponta készülnek és érkeznek a legfrissebb hírképek a világ és hazánk minden tájáról a Naphegy tetején álló MTI-székházba. Nézzenek be velünk a Magyar Távirati Iroda fotós részlegeinek színfalai mögé, érdekes kulisszatitkokat tudtunk meg a szakemberek kalauzolásával.
Események naptára
Pályázatok
Galéria
Fotótárlat / Hírességek portréi és Párizs ismeretlen arcai – Lucien Hervé tárlata; Európa ismeretlen arcai – Osztrák vándortárlat a magyar fővárosban
Négyszemközt
Amikor az esemény igazodik a fotóriporterhez / Sulyok László beszélgetése Benkő Imrével a Sziget Fesztiválokról
„Kell egy hét együttlét”: ezzel a szlogennel 1993 augusztusában rendeztek először kulturális ifjúsági fesztivált az óbudai Hajógyári-szigeten. A Woodstock-hangulatot idéző diáksziget azóta sokat változott: ma már Közép-Európa egyik legnagyobb multikulturális rendezvénye. A kezdetben vad hírű Sziget az elmúlt tíz év alatt megszelídült. Ma már összkomfortos lett, olyan, akár egy bevásárlóközpont. A programkínálat lényegesen kibővült, a heti látogatók száma a kezdeti pár tízezerről több százezerre növekedett, az esemény a kelet- és nyugat-európai fiatalok találkahelyévé vált. Benkő Imre tizenhatodik éve örökíti meg a fesztiválváros életét. Képeiből 2003-ban album is megjelent, Arcok címmel. Egy sajátos korhangulat vizuális megidézése érdekli.
Technika
Fejér Zoltán: Magyar találmányok, szabadalmak / A fotográf-puska
Gothard Jenő (1867-1909) csillagász azon 19. századi tudósok egyike, akik munkájuk során a fényképezés területén is olyan jártasságra tettek szert, hogy a képalkotás műfaját népszerűsítő előadásokat tartottak és könyveket jelentettek meg. Születésének száznegyvenedik évfordulóját ugyan tavaly ünnepeltük, halálának centenáriumáról pedig jövőre emlékezünk meg, a fényképezés terén végzett munkálkodása azonban olyan fontosságú, hogy arról jeles dátumok nélkül is szólnunk kell.
Sulyok László: A vakuzás fortélyai
Az általános vélekedéssel ellentétben kiegészítő fényforrás használatára nem csak akkor van szükség, ha kevés a fény, hasznos lehet akkor is, ha ennek éppen az ellenkezőjéről van szó. A vakus fényképezésnek azonban vannak technikai nehézségei, s ezekkel nem árt tisztában lenni, hogy filmes és digitális nyersanyagra egyaránt helyesen exponált képeket kapjunk. El kell kerülnünk az üvegfelületek zavaró csillogását, a hófehér arcokat, a vörös szemeket, valamint a rosszul megvilágított, világos vagy éppen sötét elő- és hátteret. A vakuval alapvető derítő funkcióján túl számos kreatív hatást is elérhetünk.
Fotós szemmel / Vajda János: Fénykeresztezés
Teszt
Sulyok László: Egyszerű, mint az 1×1 / Olympus E-420
Könnyű kezelhetőség, megbízható teljesítmény, egyszerű hordozhatóság. Az egyedülálló képalkotási újításokat alkalmazó modell, az Olympus E-System család legújabb tagja az elődök hagyományát folytatja. A világ egyik legkönnyebb digitális tükörreflexes fényképezőgépe tökéletes társ utazásokhoz. A 10 megapixeles E-420 autofókuszos élőkép funkciója egyszerű komponálást, a 28 expozícióvezérlési program remek alkalmazkodást nyújt.
Steiner Gábor: Samsung GX20
A Samsung is azon vállalatok, közé tartozik, amelyeknek fényképezőgép-gyártó divíziója igen komolyan megszoríthatja a hagyományosan fotózásra specializálódott cégeket. Színvonalas technikát épít be kameráiba, kitűnő formatervezéssel párosítva, ráadásul mindennek az ár-érték aránya messze felülmúlhatja az említett „fényképezőgép-guruk” termékeit.
Sulyok László: ExpoDisc
Gyakorló fotográfusként tudjuk, mennyire fontos a helyes színegyensúly. Ugyanakkor azt tapasztalhatjuk, hogy a digitális fényképezőgépek legtöbbje számára a pontos fehéregyensúly meghatározása és beállítása nehéz feladat.
Mozaik
Könyves körkép / Nézni a tájat
Habik Csaba sorozata / Most jövök Olaszból!