FotóMozaik 80. 2004. december

0
108

Pályázatok

Események naptára

Kiállításról kiállításra

Fotó Piac

Börze

Kedvezménykuponok

Terjesztő szaküzletek

Kiállítás

Átutazók – Pillanatképek Európa nagyvárosaiból

Fotótárlat

Igaz varázsló volt – Boglár Lajos; az kiállításai; Változó Budapest; Magyar tragédia, 1944

Digitális világ

Digitális képfeldolgozás / Novák Gábor: A digitális képalkotó eszközök színkezelése
Minden fotográfus, aki digitális képfeldolgozásra adja fejét, előbb-utóbb – de inkább előbb – beleütközik abba a problémába, hogy különböző eszközei ugyanazt a file-t egymástól teljesen eltérő módon jelenítik meg. A probléma leggyakrabban úgy jelentkezik, hogy a monitoron beállított színek nem egyeznek a nyomtatón kiprinteltekkel. Cikkemmel abban szeretnék segíteni, hogy ezeket a problémákat hogyan kerülhetjük el. Nem célom a színtan és a színkezelő szoftverek algoritmusaiba mélyedő tudományos elemzés, pusztán a digitális képmegjelenítést gyakorló emberként, néhány egyszerű lépéssel, valamint alapfogalmak tisztázásával szeretném megkönnyíteni mindennapi munkájukat.

Fototechnika

“Tudás nélkül nincs szerencse” / Beszélgetés Danis Barnával

Nagy vargabetűkkel – iskolák, szakmák, tanfolyamok – váltam profi fotográfussá. Mint általában a legtöbben, korábban amatőr szinten fényképeztem. Később elkezdtem filmezni is, tagja lettem annak a Kőbányai Amatőr Filmklubnak, amely sok művészt adott a film világának. Operatőr szerettem volna lenni, s bár több díjat nyertem a filmjeimmel, éreztem, hogy nem tudok profivá válni. Később a klub megszűnt, én pedig visszatértem a fotózáshoz. Az érdekelt, miként lehet egy képben vagy képsorozatban bemutatni azt, ami akár egy másfél órás film témája. A tömörítés érdekelt.

Hóban, fagyban

A tél beköszönte szélsőséges érzések kiváltója. Van, aki várja, majd örömmel veszi tudomásul a szállingózó havat, míg mások inkább az öklüket rázzák. Abban azonban, hogy az évszakra fel kell készülni, mindenki egyetért. A legtöbb természetfotós véleménye szerint éppen ezért, a téli fényképezés nyolcvan százalékban hozzáállás kérdése, a többi a gyakorlaton és a felszerelésen múlik. Furcsán hangzik? Gondoljuk végig! Amikor családtagjaink meleg kakaót kortyolgatva üldögélnek a jól befűtött lakásban, mi pedig a jégvirágos ablakon kinézve hirtelen elveszítjük hitünket a globális felmelegedésben, nos, ilyenkor csupán percek kérdése, hogy hatalmába kerítsen a teljes érdektelenség és letargia. Ha elfogy az akaraterő, elfogynak az esélyeink is – a jó képre. Ha azonban szemünkben huncutul megcsillan a kihívás, és fotóstáskánk tartalma is felkészült az extrém körülményekre, olyan képekkel lehetünk gazdagabbak, melyekről mások (lásd fent) egyszerűen lemondanak.

: Pontról pontra portré (7.) / Összegzés

Elérkeztünk sorozatunk hetedik, egyben befejező részéhez. Az eddigiek összefoglalásaként egy kép elkészítése során mutatom be a hat hónapon keresztül részletezett fázisokat. Így folyamatában végigkövethető egy kép készítése a világítástól a retusálásig. Szipál Martinnal közösen, az ő lakás-műtermében fotóztunk.

/ Volt egyszer egy RM-eljárás (2.)

A 80-as évek közepén kidolgozott RM-eljárásommal diamontázs állítható elő, amely két diafilmből álló ún. szendvicsdia. Egyik filmre műteremben, különleges módon fényképezzük az előtérmotívumot (személyt vagy tárgyat), a másikra pedig bárhol a tetszőleges hátteret. Az előtérmotívumnak a környezete üvegesen átlátszó, és ugyancsak átlátszó a hátteret ábrázoló dia előtérmotívummal egybeeső része. Ezért a két felvétel együtt átnézetben valóságos, egyetlen kép látványaként hat, különösen, ha figyelemmel vagyunk a perspektíva és a világítás szabályaira.

Jobb ez így?

Fotós szemmel / Egy kiállítás képei

Az év elején, nagy megtiszteltetésként a Magyar Fotográfiai Egyesületben nyílt egy fotókiállításom. A megnyitó után egy kedves vendég megkérdezte, hogyan készült az egyik, ködös őszi erdőt ábrázoló képem, pontosabban, hogy miként sikerült a ködöt olyan jól érzékeltetni. Elmondtam a dolog lényegét, és örült, hogy milyen egyszerű: ő is és bárki könnyen követheti.
Ez a beszélgetés adta az ötletet, hogy kiválasszak három felvételt a kiállítás anyagából, amelyeknek a fotográfiai technikája többeket is érdekelhet.

: Fekete-fehér fotók laborálása magas szinten VII. / A vázlat

Egy kiállításomra három hétig nagyítottam éjszakánként. Hajnalig dolgoztam, kávét ittam, zenét hallgattam nonstop, de így is fárasztó volt nagyon. Bonyolult és sokszoros expozíciót igénylő nagyításokon dolgoztam. Egy-egy képre 6-8-szor kellett exponálnom. A kép egyik részén takarnom kellett, máshol égetnem többször is, kavarogtak bennem a számok. Egy teljes kép méretű teszt után ránéztem a képre és elhatároztam, hol kell még égetnem, illetve takarnom, hogy szebb legyen a nagyítás.

Molnár Miklós: “Rejtett kamerás” felvételek

Rögtön szeretnék eloszlatni egy félreértést, amelyet a cikk címe sugall. Nem a televízió humoros műsorából jól ismert felvételi fogásról lesz szó, amelyben a kínos helyzetbe hozott áldozat kétségbeesett reakcióját mutatják be álcázott, láthatatlan kamerákkal. Nem, ezúttal más céllal dugjuk el a gépünket. Mégpedig azért, hogy a kamera ne zavarja a kép összhatását! Jó, jó… de, hogy kerül a csizma az asztalra? – azaz a fényképezőgép a képre?…

Fotofelszerelés

Teszt / Casio Exilim EX-Z50 és EX-Z55

Újabb és újabb pillanatok megörökítéséhez kínál kiváló eszközöket a Casio. Nemrég megjelent EX-Z50-es, illetve az EX-Z55-ös típusjelű készülékeik a bankkártya méretű Exilim sorozatot frissítik. A képminőséget az 5 megapixeles effektív felbontás, az smsc Pentax háromszoros optikai zoom és az ultrakompakt felépítésben összpontosuló innovatív funkciók sora garantálja. Az EX-Z55-öt teszteltem.

Teszt / Fuji FinePix S20 PRO

Az utóbbi pár évben már nem csupán az analóg, hanem a digitális technika kedvelői is válogathatnak a FujiFilm termékeik közül, mégpedig egyre szélesebb skálán. Egyik újabb gépüket, a Finepix S20 PRO gépet próbáltam.

Újdonság

HP Smart Office

Bővül az Olympus E rendszer

Kibővült a Delkin Devices akkumulátorskálája

ACDSee 7

Prima Super 180 Date

JumpDrive Traveler 2.0 szoftver

Canon PowerShot G6

Epson Stylus RX425

A SanDisk új memóriakártya-olvasója

Digitális Mamiya

Ha van kép, de nincs ötlet…

Fotoelmélet


: Képelemzés, értékelés / A pozitív és negatív formák

… a tartalom és forma “vetélkedője” a tartalom javára szokott eldőlni, a további fejezetekben mégis a formák és összefüggéseik hatását fogjuk sorra venni. Olvasóink – legalábbis azok, akik folyamatosan olvassák ezt a sorozatot – észrevehették, hogy a fejezetről fejezetre “ötletszerűnek” látszó témák fokozatosan vezetnek el bennünket a fotográfia alapelemeitől a képalakítás összetettebb változatáig.

Beszámoló

920 év fotótörténelem

egykori műtermében csaknem egy évezrednyi fotótörténelemről emlékeztünk meg – Füles mesternek, azaz Tóth Józsefnek köszönhetően, egy rendhagyó születésnap keretében, immár másodszor – november 11-én. A november nem a legvidámabb hónap, fogyatkozik a fény, és növekszik a sötétség, s e tény már önmagában is lesújt egy valamire való fényképészt, s akkor még a hidegedő éjszakákról s a havas esőkről szót sem ejtettünk. Ha valamikor, hát november közepén kell egy kis melegség, a szívekbe legalább.

Norvég tájakon

8. Nemzetközi Természet- és Állatfotó Fesztivál

Ez év november végén egy francia város, Montier-en-Der (Haute-Marne) adott otthont a nemzetközi fesztiválnak. Az eseményhez, mely 1997-es alapítása óta egyre több látogatót vonz, maga a természeti táj szolgáltat hátteret. A település környéke ugyanis közel háromszáz védett madár otthona.

: Fotográfiai képzések X. / Budai Rajziskola

A Budai Rajziskolába (1123 Budapest, Alkotás u. 45. Tel.: 214-6241) csak ráérősen szabad ellátogatni. Ugyanis már a folyosón megcsodálhatók a szebbnél szebb és érdekesnél érdekesebb alkotások, fotók. Nem egy közülük elgondolkodtató vagy éppen humoros, netán különleges eljárással készült. Minden darab egyedi, itt végzett hallgatók keze nyomát őrzi, sőt, annál többet: egy kicsit belőlük is. E művészeti irányú iskola által nyújtott lehetőségekről mesélt lapunknak Lázár Zsuzsa iparművész, az iskola egyik alapítója és igazgatója.

Miró Fotóklub

A kezdeményezés nevéhez fűződik, és csupán az érdeklődőkön múlik, mennyire válik hiánypótlóvá. A kéthetente, hétköznap esténként megrendezésre kerülő előadások témája nem pusztán szűk szakmai szempontokat tart szem előtt, sokkal inkább a jelenlévők kötetlen beszélgetésére, kérdésekre és válaszokra alapoz. Így a fotóklubok mintájára tervezett, de azoktól mégis különböző “klub” sokkal inkább fórum.

Téli fotóbörze

Új könyv Tabák Lajosról

Egy mosolygós férfiú, mostanában már bottal a kezében, fel-feltűnik a fontosabb fotográfiai rendezvényeken. Érdeklődik a fényképezés XXI. századi újdonságai, a digitális kamera, a számítógépes képfeldolgozás, a korszerű irányzatok iránt. Akik szóba elegyednek vele, talán bele sem gondolnak abba a szinte szédítő ténybe, hogy az idős mester, kiskamaszként az 1848-49-es szabadságharc még élő honvédveteránjait ültette a kamerája elé, s első képeit a XX. század legelejének technikai gyakorlata szerint aranyfürdőben forgatta. Egyik szülőatyja volt a magyar szociofotónak, s kedves tanítványa a hazai avantgárd szellemi irányítójának, Kassák Lajosnak.

Digitális kínálat – összefoglaló táblázat